چکیده:
این مقاله ابتدا با استفاده از معیار هزینه منابع داخلی به بررسی مزیت نسبی ایران در صنعت کاشی پرداخته و سپس با استفاده از تکنیکه ,DBMATEL به شناسایی و اولویتبندی عوامل موئثر بر مزیت رقابتی شرکتهای این صنعت میپردازد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که توجه به کیفیت تولیدء ارائه خدمات به مشتریان» پاسخ سریع به تغییرات بازار» ارزیابی سریع و صحیح بازار و تولید محصولات متنوع به ترتیب از اولویت بالایی در 7 رقابت پذیری این شرکتها برخوردار میباشند. همچنین بهبود و سرمایه گذاری بر عوامل تجربه و شایستگی مدیریت» تخصص نیروی کار و تکنولوژی شرکت به عنوان اولویتهای سرمایه گذاری صنعت شناسایی گردیدند.
خلاصه ماشینی:
"3. روش انجام تحقیق و جمعآوری اطلاعات با توجه به اینکه در تحقیقات زمینهیابی یا پیمایشی ماهیت شرایط موجود، رابطه بین پدیدهها و چگونگی وضع موجود مورد سئوال قرار میگیرد و هدف بخشی از این پروژه نیز بررسی موضوعاتی از جمله وضع موجود مزیت نسبی و رقابتپذیری ایران در تولید کاشی و شناسایی عوامل کلیدی موفقیت از طریق اتفاقنظر صاحبنظران و خبرگان صنعت کاشی میباشد، لذا تحقیق حاضر را میتوان در دسته تحقیقات زمینهیابی یا پیمایشی دلفی طبقهبندی کرد.
جداول شماره (3) و (4) نتایج نهایی حاصل از تجزیه و تحلیل نظر خبرگان صنعت کاشی را نشان میدهند: جدول شماره3- شدت نسبی روابط مستقیم و غیرمستقیم بین عوامل موفقیتدر راستای موفقیت سازمانی عوامل موفقیت سازمانی کیفیت تولید ارائه خدمات به مشتریان تکنولوژی سیستم توزیع دسترسی به مواد اولیه تجربه و شایستگی مدیریت تخصص نیروی کار تولید با هزینه پایین ارزیابی سریع و صحیح بازار پاسخ سریع به تغییرات بازار بهبود فرایندها بهرهوری نیروی کار تولید محصولات متنوع کیفیت تولید 0.
در نتیجه میتوان عوامل ذیل را به عنوان عوامل کلیدی موفقیت صنعت کاشی ایران از دیدگاه خبرگان صنعت معرفی نمود: 1- کیفیت تولید 2- ارائه خدمات به مشتریان 3- پاسخ سریع به تغییرات بازار 4- ارزیابی سریع و صحیح بازار 5- تولید محصولات متنوع به عبارت دیگر، توجه و کسب نتایج خوب نسبت به سایر رقبا در این عوامل، باعث کسب مزیت رقابتی شرکتها خواهد شد."