چکیده:
امروزه دارا بودن منابع انسانی کار آمد و استاندارد از دغدغه های مهم نظام آموزشی است و مقوله استانداردهای رفتار، دانش و عملکرد جز اساسی ترین محورهای انتخاب منابع انسانی کیفی است. در این پژوهش که به صورت مقاله درج شده با استفاده از مدل مفهومی و بهره گیری از منابع علمی و جهانی و با رویکرد بومی سازی در ایران کار شده است. برای انجام این پژوهش از میان 2628 مدیر آموزشگاه های دوره متوسطه و پیش دانشگاهی مناطق 19 گانه شهر تهران، 140 نفر (65 نفر زن و 75 نفر مرد) با استفاده از روش طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ای که در قالب 40 سوال در دو بعد علمی (12 سوال) و عملکردی (28 سوال) طراحی شده بود، پاسخ دادند. با استفاده از آزمون ناپارامتری یومن ویتنی و کروسکال والیس و از طریق محاسبه ارزش میزانی ویژگی های مطرح شده در پرسشنامه، میزان مقبولیت گزینه ها سنجیده شد و نتایج زیر به دست آورد: 1) بیش از 90 درصد مدیران الگوی ارایه شده را برای ارزشیابی بعد علمی در سطح بالایی مناسب می دانند. 2) بیش از 90 درصد مدیران الگوی ارایه شده را برای ارزشیابی بعد عملکردی نیز در سطح بالایی مناسب می دانند. 3) بالاترین اولویت از دیدگاه مدیران مدارس متوسطه در بعد علمی «آگاهی از اهداف کلی سازمان و مدرسه به منظور برنامه ریزی صحیح» است و 4) بالاترین اولویت از دیدگاه مدیران مدارس متوسطه در بعد عملکرد «تحلیل نقاط قوت و ضعف مدیریتی خود در مدرسه» می باشد.
خلاصه ماشینی:
"نشاسایی و تدیو استانداردهای علمی و عملکردی مدیران آموزشی مدارس متوسطهی شهر تهران و ارائهی الگوی مناسب دکتر حسین خنیفر استادیار دانشگاه تهران-پردیس قم دکتر غلامرضا جندقی استادیار دانشگاه تهران-پردیس قم بیتا عبد الحسینی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی چکیده تاریخ دریافت 58/7/5-تاریخ تأیید 68/6/62 امروزه دارا بودن منابع انسانی کارآمد و استاندارد از دغدغههای مهم نظامهای آموزشی است و مقولهی استانداردهای رفتار،دانش و عملکرد جزء اساسیترین محورهای انتخاب منابع انسانی کیفی است در این پژوهش که به صورت مقاله درج شده با استفاده از مدل مفهومی و بهرهگیری از منابع علمی و جهانی و با رویکرد بومیسازی در ایران کار شده است.
برای انجام این پژوهش از میان 8262 مدیر آموزشگاههای دورهی متوسطه و پیشدانشگاهی مناطق 91 گانهی شهر تهران،041 نفر (56 نفر زن و 57 نفر مرد)با استفاده از روش طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامهای که در قالب 04 سؤال در دو بعد علمی(21 سؤال)و عملکردی(82 سؤال)طراحی شده بود،پاسخ دادندبا استفاده از آزمون ناپارامتری یومن ویتنی و کروسکال و الیس و از طریق محاسبه ارزش میزانی ویژگیهای مطرح شده در پرسشنامه،میزان مقبولیت گزینهها سنجیده شد و نتایج زیر به دست آمد: 1)بیش از 09 درصد مدیران الگوی ارائه شده را برای ارزشیابی بعد علمی در سطح بالایی مناسب میدانند.
جدول شباهت (به تصویر صفحه مراجعه شود) از آنجا که بیش از 09 درصد مدیران مدارس متوسطه الگوی ارائه شده در بعد علمی و عملکردی را مناسب میدانند،میتوان تمامی این شاخصها را برای ارزشیابی مدیران آموزشی شهر تهران مدنظر قرار داد."