خلاصه ماشینی:
"برای مثال میگویند:‘‘دخترم باهوش است اما پسرم تنبل است,چه شده که مثل عقبماندهها رفتار میکنی‘‘(هرزگ،2003)2 از دیدگاه دیگر میتوان به جای برچسب گذاری و توجه به ناتوانیها و محدودیتها،به خود کودک و نیازهای وی معطوف شد.
هر کودک با وجود برخی محدودیتها و نقایص دارای یک سری نیازهاست؟؟؟که این نیازهای ویژه فصل مشترک طیف وسیعی از کودکان و دانشآموزان است.
بنابراین میتوان آنها را با همین نگاه و مورد توجه قرار داد.
در واقع عبارت کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه،در بر گیرنده گروه بزرگی از دانشآموزان است که نظام آموزشی میبایست در برنامهریزیها و تنظیم فعالیتها به آنها و نیازهایشان توجه نماید.
برنامهها,محتوی و روشها اصلاح شده،روندهای جدیدی جایگزین میشوند و نظام آموزشی خود را موظف میداند تا با نیازهای دانشآموزان هماهنگ شود.
خانواده و جامعه نیز میآموزند که به جای ترحم و تأکید بر ناتوانیها،به نیازهای کودکان و وظایف خود در هرچه بهتر برآورده ساختن این نیازها توجه نمایند."