Skip to main content
فهرست مقالات

مزیت نسبی صنایع غذایی و صنایع پوشاک ایران

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 95 تا 124)

کلیدواژه ها :

ایران ،پوشاک ،صادرات پوشاک ،تولید پوشاک ،اقتصادسنجی ،موادغذایی ،محصولات غذایی ،صنایع غذایی ،محصولات کشاورزی ،برنامه‌ریزی

کلید واژه های ماشینی : صادرات ، مزیت نسبی صنایع غذایی ، مزیت نسبی ، صنایع غذایی ، عرضه صادرات صنایع غذایی ، مزیت نسبی آشکار ، پوشاک ، صنایع پوشاک ایران ، صنایع غذایی و پوشاک ، صنایع غذایی و صنایع

با توجه به اینکه صنایع غذایی و پوشاک در ایران از دسته صنایع کاربر تلقی می‌گردد، پس می‌توان با تحلیل و مطالعه مزیت نسبی در اقلام تولیدی هر یک از این دو صنعت زمینه‌های صادرات بیشتر آنها را فراهم ساخت.زیرا ایجاد تهمیدات لازم و بستر مناسب اقزایش صادرات اقلام دارای مزیت نسبی.تاثیری مطلوب و مثبت بر اشتغال کشور خواهد داشت.بنابراین در این مطالعه با استفاده از روش مزیت نسبی آشکاره شده(RCA) محاسبات مربوط به مزیت نسبی گروههای هر دو صنعت صورت می‌پذیرد.بنابراین با تخمین تابع عرضه صادرات دو صنعت، می‌توان مطالعه فوق را تکمیل نمود.

خلاصه ماشینی:

"این فراورده‌های شیلاتی مانند کنسرو ماهی و خاویار طی دوره 97-1993 حدود 5/1 درصد از کل صادرات صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است و در میان سایر گروه کالاهای صنایع غذایی از حیث سهم در بازار جهانی و سهم در ترکیب صادراتی کشور رتبه دوم را دارا می‌باشد. بررسی روند مزیت نسبی آشکار شده ایران در زمینه کنسرو ماهی و خاویار در طی سال‌های 97-1993 نشان می‌دهد که در سال 1993 شاخص فوق برای ایران در حدود 09/12 بوده، که در سال 1997 به 87/10 کاهش یافته و سالانه با نرخ متوسط 3/0 درصد نیز کاهش یافته است. صرف نظر از اینکه مزیت نسبی آشکار شده ماکارونی و اسپاگتب در ایران در سال 1994، حدود 06/0 بوده که در سال 1997 به سطح 79/9 می‌رسد، لذا در سال‌های فوق روند عملکرد صادراتی آن از شرایط باثباتی برخوردار نبوده است ولیکن عملکرد صادراتی آن در مقایسه با سایر اقلام صادرات صنعتی، به نحو چشمگیری افزایش یافته است. 4-گروه کالاهای فراورده‌های سبزی و نباتات جالیزی، میوه‌ها و سایر نباتات و اجزای آنها بررسی مزیت نسبی محصولات غذایی این گروه حاکی از آن است که ایران، طی سال‌های 97-1993 در صادرات سایر میوه‌ها در حالت کنسرو و انواع کمپورت میوه از مزیت نسبی آشکار شده برخوردار بوده است. نگاهی به روند شاخص مزیت نسبی آشکار شده سایر میوه‌ها به حالت کنسرو، نشان می‌دهد که در سال 1993 این شاخص حدود 27/3 بوده که با نرخ رشد متوسط 11/38 درصد در سال به سطح 39/11 در سال 1997 افزایش یافته است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.