خلاصه ماشینی:
"احمد آذین نیز در رسالهی دکترای خود پیرامون جامعهپذیری سیاسی اعتقاد دارد:جامعهپذیری سیاسی بهعنوان تعامل نظام سیاسی با ساز و کارهای متعدد و گوناگونش با یکی از مؤثرترین نهادهای جامعهپذیری سیاسی،و بهعنوان مجرای مستقیم انتقال بخشی از انگارهها،باورها و گرایشات مبتنی بر گفتمان سیاسی غالب به یکی از بزرگترین و مهمترین نیروهای اجتماعی،یعنی دانشآموزان که در بهترین موقعیتهای یادگیری قرار دارند،محسوب میشود.
مسعود جعفرینژاد نیز در رسالهی دکترای خود تحت عنوان «دبیران و جامعهپذیری سیاسی»مینویسد:بهطور کلی نهاد و سازمان آموزش و پرورش در جوامع انسانی دو مسئولیت بسیار مهم، سرنوشتساز و مرتبط باهم را برای آماده سازی،اجتماعی کردن و فرهنگپذیری نوجوانان و جوانان به عهده دارد که عبارتاند از: 1.
روندی آموزشی و پرورشی است که درصدد تلقین ارزشها، هنجارها و سمتگیری خاصی در ذهن افراد است،بهطوری که آنها به نظام سیاسی خود اعتقاد پیدا کنند.
آلموند و همکارانش پس از تحقیقات فراوان در چند کشور اروپایی نتیجه گرفتند،آنچه که برای یک نظام سیاسی اهمیت دارد،کارکرد حفظ و نگهداری الگوی جامعه یا انتقال ارزشها،هنجارها و ایستارها از نسلی به نسل دیگر است.
به اعتقاد آلموند،کارکرد جامعهپذیری سیاسی یکی از مهمترین «کار ویژه»های سیستمی است که بهطور مستقیم در اجرای سیاستهای معمولی دخالتی ندارد،ولی برای حفظ نظام ضروری و بااهمیت است.
2. لوسین پای از مهمترین صاحبنظران توسعهی سیاسی،لوسین پای است که مطالعات گستردهای را پیرامون نوسازی و توسعه سیاسی انجام داده و دیدگاههای خود را در چارچوب«نظریهی بحران»مطرح کرده است.
وی همچنین عقیده دارد،شهروندی موقعیتی است که رابطهی فرد را با جامعهی سیاسی برقرار میکند و این خود موجب همبستگی و انسجام میان اعضای جامعه میشود."