خلاصه ماشینی:
"آیا باید این نیاز همیشهگی به یک حقیقت سینمایی را که روزبهروز سرزندهتر است، مورد انتقاد قرار داد؟این امر،یعنی نادیده گرفتن این که تماشاچی هرقدر هم کنجکاو دیدن شگردهای تصویری باشد،دیگر از معمای چگونه ساخته شدن آن چندان متعجب نمیشود؛زیرا او با شناختی که از ابزار این فن دارد(نرمافزارهای تدوین فیلم و غیره)،به خوبی،هم از چگونهگی روند ساخته فیلمهایی که در پشت صحنه تهیه میشوند و هم از مسائل و اتفاقاتی که در حین تهیه یک فیلم به وجود میآید،مطلع است؛در حالی که،سینمای هالیوودی و همچنین سینمای مؤلف،هردو،در این امر متفقاند که رازهای هنرشان را فقط در دسترس حرفهای ها قرار میدادند،چگونه میتوان از اینکه بیان سینمایی تا به این حد به ما نزدیک و در میان ما حضور دارد،خشنود نبود؟ نوستالژی مؤلف-خالق که مشغولیت فکری حرفه سینما است،تعداد بیشماری از آثار سینمای معاصر را به سرزمین ارواح تبدیل کرده است؛همانطور که امانوئل بوردو درباره شارانوامی کاواز،براون بونی و نسان گالو،یا قصه ماری و ژولین ژاک ریوت مینویسد،این فیلمها ناممکن بودن عجیب زندگان را نشان میدهند (به تصویر صفحه مراجعه شود) که به بازیگران نیز سرایت میکند؛بازیگرانی که نوع بازیشان،تمام قراردادهای بازیگری را در هم میریزد.
در سینمای مستند، همچون سینمای تخیلی، سازنده فیلم،دیگر دنیای ویژه خود را خلق نمیکند و بازیگر،تجلی چنین بینشی نیست و تماشاچی نیز خود را در این دنیا پیدا نمیکند کم نشدن در احساسات نیک و زیبا در روش برادران داردن،لوک و ژان پیر،تماشاچی بیشتر با گوشت و پوست عوامل داستان روبرو است تا با روان آنها؛یعنی بیشتر از آنکه کلمات تعیین کنند که چه چیزی باید ما را تحت تاثیر قرار دهد،این رودررویی جسمی است که حس و هیجان به وجود میآورد و این در کار بازیگران احساس میشود؛مثلا الیویه گورمه در مدت فیلمبرداری فیلم فرزند،اکیدا سعی میکرد تا با بازیگر جوانی که نقش قاتل پسرش را بازی میکرد،فاصله رفتاری خود را نگه دارد تا تنشی واقعی در صحنه به وجود آید."