چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین سبکهای مدیریت تعارض و عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان پرداخته است.بر همین اساس علاوهبر سه سؤال اصلی مبتنی بر سنجش تأثیر هر یک از سبکهای مدیریت تعارض در سطح عملکرد مدیر،یک سؤال فرعی دیگر در ارتباط با تأثیر متغیرهای جنسیت،سنوات خدمت و مدرک تحصیلی در ارتباط با هریک از متغیرهای سبکهای مدیریت تعارض و عملکرد مدیران تهیه شد.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری شامل 310 نفر مدیر و 4808 نفر دبیر مدارس متوسطهی شهر اصفهان در سال تحصیل 85-84 بوده است.همچنین بهمنظور نمونهگیری،پس از برآورد جامعهی آماری با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای تعداد 75 نفر مدیر و 250 نفر دبیر انتخاب شد.ابزارهای اندازهگیری 2 پرسشنامهی سبک مدیریت تعارض«پوتنام و ویلسون»(1994)و پرسشنامهی عملکرد مدیر«ویس.کا»(1989)بود که روایی آن با بهرهگیری از نظرات متخصصان و انطباق با فرهنگ جامعه و پایایی آن نیز طی یک مطالعهی مقدماتی و با محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ 83% و 93% بهدست آمد.پس از گردآوری دادهها،بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها،از آمارهای توصیفی و استنباطی چون:درصد میانگین،انحراف معیار،ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون چند متغیره،آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک عدم مقابله مدیریت با ابعاد عملکرد روابط انسانی،حرفهای و اداری،بین سبک راهحلگرایی مدیریت تعارض و بعد عملکرد آموزشی،و بین سبک کنترل مدیریت تعارض با ابعاد عملکرد آموزشی و رهبری رابطهی معنیداری وجود دارد.و سابقهی خدمت مدیران تفاوت معنیداری ملاحظه نشد.در مورد رابطهی سطح ابعاد عملکرد مدیران با جنسیت،مدرک تحصیلی،سابقهی خدمت نیز نتایج پژوهش تفاوت معنیداری را نشان نداد.
خلاصه ماشینی:
"بزرگی(1377)،نیز در پایاننامهی کارشناسی ارشد خود که تأثیر سابقهی مدیریت،سطح تحصیلات و جنسیت مدیران را بر روشهای حل تعارض در مدارس ابتدایی شهر شیراز مورد بررسی قرار داده بود،به این نتیجه رسید که بین جنسیت مدیران و کاربرد روشهای حل تعارض،بهجز روش تشریک مساعی(راهحلگرایی) تفاوت معنیداری وجود ندارد.
جدول شمارهی 3:رگرسیون چند متغیرهی ارتباط بین سبک عدممقابلهی مدیریت تعارض با ابعاد عملکرد مدیران (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس نتایج جدول شمارهی 3 رگرسیون چند متغیره،ارتباط بین عملکرد مدیر در بعد روابط انسانی و اداری با سبک عدممقابله معنادار بوده است.
جدول شمارهی 7:رگرسیون چند متغیرهی ارتباط بین سبک کنترل مدیریت تعارض با ابعاد عملکرد مدیران (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس یافتههای جدول شمارهی 7 نتایج رگرسیون چند متغیره،ارتباط بین سبک کنترل مدیریت تعارض با ابعاد عملکرد مدیر در زمینهی آموزشی و رهبری معنادار بوده است.
بحث و نتیجهگیری نتایج بدست آمده در مورد فرضیهی اول نشان میدهد که ضریب همبستگی بین سبک عدممقابله مدیریت تعارض با ابعاد عملکرد مدیر مدرسه،در بعد روابط انسانی، حرفهای،اداری،رهبری و آموزشی در سطح 01/0> p معنادار بوده است.
همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که بین سبک عدممقابله مدیریت تعارض با ابعاد عملکرد روابط انسانی،حرفهای و اداری رابطهی معنیداری وجود دارد و براساس ضریب تعیین بهدست آمده 47% از واریانس عملکرد مدیر در روابط انسانی و اداری ناشی از سبک عدممقابله است.
نتایج بهدست آمده در مورد فرضیهی دوم نشان میدهد که ضریب همبستگی بین سبک راهحلگرایی مدیریت تعارض،با ابعاد عملکرد مدیر مدرسه،در بعد آموزشی،رهبری و اداری در سطح 01/0> p و در بعد روابط انسانی و حرفهای در سطح 05/0> p معنادار بوده است."