چکیده:
در این مقاله علاوه بر معرفی وارد کنندگان روایات اسرائیلی به فرهنگ اسلامی و بیان انگیزهها و آثار زیانبار این پدیده در تاریخ اسلام،از برخی شخصیتهای اسلامی مانند ابن عباس که احیانا متهم به انتقال اسرائیلیات به منابع اسلامی شدهاند،دفاع شده و نیز سیر تاریخی اسرائیلیات در کتابهای تفسیری و تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است و در این بخش یادآور شدهایم که از قرن چهارم به بعد برخی تاریخنویسان به ضعف این روایات توجه نشان دادهاند.در بخش پایانی،به کتاب علی هامش السیرة نوشتهء طه حسین اشاره شده که روایات اسرائیلی را با پردازش جدیدوارد سیرهء نبوی کرده است.
خلاصه ماشینی:
"جملۀ:«تحدثوا»یا«حدثوا عن بنی اسرائیل و لا حرج»بیشتر به وسیلۀ عبد الله بن عمرو بن عاص و ابو هریره از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله نقل شده است1-و چنان که خواهیم گفت-این دو نفر از کسانی هستند که حجم بسیاری از اسرائیلیات توسط آنها وارد منابع اسلامی شده است.
4 منع تدوین حدیث که حدود یک قرن طول کشید سبب پیدایش خلأ فکری میان مسلمانان شد و آنها به جای احادیث پیامبر صلی الله علیه و اله به سوی کسانی که از تورات و تلمود و انجیل مطلب نقل میکردند کشیده شدند و این در حالی بود که خلیفه به تمیم داری تازه مسلمان دستور داد که در مسجد بنشیند و قصه بگوید.
آنها مطلبی را که پیامبر خدا صلی الله علیه و اله به اجمال گفته بود،بهطور مفصل برای مردم نقل میکردند و روایات اسرائیلی را وارد فرهنگ اسلامی مینمودند و مسلمانان هم به رغم هشدارهای قرآن که اهل کتاب مورد اعتماد نیستند و کتابهای آنان تحریف شده است،به سبب جذابیت آن روایات ساختگی،از آنها استقبال میکردند.
2همچنین از کسی به نام سعد بن طریق نقل شده که از معلم پسرش که او را کتک زده بود ناراحت شد و گفت:امروز او را خوار میکنم و پس از آن،حدیثی به نقل از عکرمه از ابن عباس نقل کرد که گویا پیامبر صلی الله علیه و اله گفته است:معلمان کودکان شما بدان شما هستند!3 با توجه به آنچه گفته شد،قرار دادن ابن عباس در ردیف کسانی که از کعبالاحبار نقل روایت کرده و اسرائیلیات را وارد حوزۀ اسلامی نمودهاند،کاری ناصواب است و از ناآگاهی یا بیتوجهی گویندۀ این سخن خبر میدهد."