چکیده:
تجاریسازی تحقیقات فرآیندی است که دانش تولید شده در دانشگاه و سازمانهای تحقیقاتی را به محصولات قابل عرضه در بازار یا فرآیندهای صنعتی تبدیل میکند.این فرآیند مستلزم همکاری و تعامل جدی مراکز آموزش عالی و سازمانهای تحقیقاتی وابسته به دولت،شرکتهای صنعتی، سازمانهای مالی و سرمایهگذاری،کارآفرینان و افراد علمی میباشد.
در بررسیهای به عمل آمده شش عامل کلیدی شامل:تمرکز بر بازار،فرهنگ سازمانی،مدیریت داخلی و سازمانی،مدیریت حقوق مالکیت فکری،شبکه سازی،کارآفرینی و ایجاد کسب و کار،در موفقیت سازمانهای تحقیقاتی عمومی در زمینه تجاریسازی نتایج تحقیقات موثر شناخته شده است.
این مقاله ضمن مروری بر اهمیت تجاریسازی تحقیقات به فرآیند انتقال تکنولوژی از دانشگاه و مکانیسمهای مورد استفاده جهت انتقال و تجاریسازی آن پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله ضمن پرداختن به ضرورت بهرهمندی جامعه از سرمایهگذاریهای صورت گرفته در بخش تحقیقات بویژه در مراکز آموزش عالی به نتایج تحقیقات و فرآیند انتقال تکنولوژی از دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی به سازمانهای مصرف کننده و یا به عبارتی دیگر تجاریسازی نتایج تحقیقات و مکانیسمهای مختلف انتقال اشاره شده و جهت دستیابی به عوامل موثر در موفقیت سازمانهای تحقیقاتی عمومی1در تجاریسازی نتایج تحقیقات،زمینههای کلیدی مشخص و مورد بررسی قرار گرفته است.
با در نظر گرفتن انواع مختلف مکانیسمهای انتقال دانش،مسیرهای مختلفی که بخش تجاری میتواند به دانش تولید شده در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دسترسی پیدا کرده و از آن بهرهمند شوند به قرار زیر هستند: *انتشار و تبادل آزاد ایدهها و اطلاعات از طریق سمینارها و سایر شکلهای ارتباطات غیر رسمی، *ارتباط علم-صنعت *آموزش و تربیت پرسنل شرکتها *انتقال افراد،شامل استخدام دانشجویان،محققان و کارکنان سابق توسط شرکتها و انتقال کارکنان به داخل و بیرون از پایگاه علمی *مشاوره،تحقیقات قراردادی و مشترک با صنعت *مجوزدهی یا اعطای حق استفاده از دارایی فکری از طریق مجوزدهی محدود(هنگامیکه دانشگاه مالکیت دارایی فکری را نگاه میدارد)یا واگذاری(هنگامیکه دانشگاه به مالکیت دارایی فکری پایان داده اما ممکن است برای امکان ادامه استفاده از آن در تحقیقات آتی خود توافق کند)به شرکتهای موجود یا جدید.
در کشور ما با پیشبینیهای به عمل آمده در برنامه چهارم توسعه اجتماعی اقتصادی در مورد فراهمسازی زمینههای مورد نیاز جهت تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی،انتظار میرود با توجه به اهمیت موضوع هرچه سریعتر ضمن اشاعه آگاهی نسبت به این زمینه در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی از طریق نشریات،کارگاههای آموزشی و سمینارها،زیرساختهای لازم از قبیل قوانین و مقررات مورد نیاز در زمینه مالکیت و مدیریت داراییهای فکری حاصل از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و نیز فعالیتهای تجاریسازی از قبیل مجوزدهی و تشکیل شرکتهای دانشگاهی فراهم گردد."