خلاصه ماشینی:
"این واقعیت که فیلمها و تلویزیون(رسانهها)همچنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) جای تاری را میگیرند و بدل میشوند به بازآفرینیهای قهقرایی گذشته،چیزی جز یک نشانگان یا علامت بیماری(اگر فروید زنده بود میگفت واکنش معکوس)برای از دست رفتن تاریخ نیست.
فراوان کیچ(هنر بازاری):به باور بودریار، فرهنگ ما مورد هجوم محصولات آشغال،عامه پسندی قرار گرفته است که بخشی از جامعهی مبتنی به وانمودهسازی و مصرفگرایی ما است: این وفور کیچ،که محصول باز تولید صنعتی و ابتذال در سطح مصداقهای نشانههای متمایزی است که از همهی عرصهها(گذشته،نو،اگزوتیک[مربوط به فرهنگها و سرزمینهای ناشناخته]،عوامپسند، فوتوریستی)و از فزونی افسار گسیختهی نشانههای حاضر و آماده برگرفته شدهاند و همچون فرهنگ توده ریشه در واقعیت جامعهشناختی جامعهی مصرفی دارند[جامعه مصرفی].
بودریار برای توضیح اینکه چگونه در جامعهی پست مدرن الگوهایی که برای امر واقع ساختهایم جای امر واقعی را گرفتهاند،همواره به سراغ این دو مفهوم، یعنی وانموده و وانمودهسازی میرود.
چنین محصولی،از طریق تقلید بینقص یک واقعیت زیرین،بازنمود غلطی از آن است و پرده بر آن میکشد،از اینرو خطر این را دارد که جانشین آن واقعیت شود(مثلا در عکاسی یا ایدئولوژی)بااینحال،هنوز برخی را باور بر آن است که میتوان از طریق نقد یا کنش سیاسی مؤثر، به حقیقت پنهان امر واقعی دست یافت؛ 3)در سومین نظم وانمودهها که با عصر پست مدرن ملازم است،ما یا تقدم«وانمودهها»مواجه هستیم؛یعنی بازنمایی مقدم بر امر واقعی است و به آن تعین میبخشد.
ما حتی زندگی خودمان را نه براساس چیزهای واقعیای که در دست داشتیم بلکه براساس پول سنجیدیم:عمر من چقدر میارزد؟ولخرجی متظاهرانهی من چگونه من را به عنوان یک شخص تعریف میکند؟به باور بودریار،در عصر پست مدرن، ما حس ارزش مبادله را بهکلی از دست دادهایم:هرچه هست سرمایه است و بس."