خلاصه ماشینی:
"اگر این ارزشها صرفا در حد ایدههای ذهنی باشد، چه بسا سببشورش انسان بر ضد آنها گردد، چرا که میپندارد پیاده کردن آنهاغیر عملی است و معلوم است که چنین تصوری برای جامعه تا چهاندازه خطرناک است.
خداوند نیز، از آنجا که از انسان در برابر این ارزشهابازخواست میکند، به ناچار برای اتمام حجت هم که شده باشد، بایدچنین افرادی را در قلمرو وجود و میان بندگان خود داشته باشد،که نقش «تطبیق خارجی» و «تجسم عینی» این ارزشهای متعالیانسانی را به خوبی ایفا کنند.
نقش امامان(علیهم السلام)، مثل نقش پیامبران الهی در زندگیبشری، تجسم بخشیدن به ارزشهای خیر و صلاح و خوبی است و آنان کهعلی رغم همه مشکلات اجتماعی و وساوس نفسانی و تسویلات شیطانی درحیات بشری، «اخلاق خدایی» دارند، «اسوه» و الگوی دیگرانند.
با توجه به نمونههای یاد شده از حیات و سیره معصومین،میبینیم که امامان( علیهم السلام)طلایه داران انسانهایی بودند کهنقش تطبیق عینی و تحقق خارجی این ارزشهای متعالی و بنیادهایزیبا را برعهده داشتند.
امام محمدباقر(ع)باآن مقام علمی که به تعبیر حضرت رسول(ص)«شکافنده دانشها» بود، از عابدترین افراد زمان خویش بود و آنهمه اشتغالات علمی و شاگردپروری و دانشگستری و مرجعیت دینی برایامت، تاثیری در کاهش «بعد عبادی» حیات او نداشت و نماز رابه عنوان مهمترین عامل ربط بین خود و خدا، ارج مینهاد.
درباره حضرت امام باقر(ع)مثل بقیه امامان(علیهم السلام)روایتشده است که وقتی به نماز میایستاد، رنگ مبارکش زرد میشد و ازبیم خدا و خشیت پروردگار، رنگ از چهرهاش میپرید، چرا که عظمتالهی را نیک میشناخت و خود را بندهای نیازمند در آستانآفریدگار هستی و بخشنده حیات میدید."