خلاصه ماشینی:
"این تصور صحیح نیست، زیرا اولا در خطبه دوم «نهجالبلاغه» صریحا درباره اهل بیت میفرماید: «وفیهم الوصیة و الوراثة»(1) یعنی وصیت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و همچنین وراثت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در میان آنها است.
ثانیا در موارد زیادی علی علیهالسلام از حق خویش چنان سخن میگوید که جز با مسأله تنصیص و مشخص شدن حق خلافت برای او به وسیله پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله قابل توجیه نیست.
ابنابیالحدید در ذیل جملههای بالا میگوید: کلماتی مانند جملههای بالا از علی علیهالسلام مبنی بر شکایت از دیگران و اینکه حق مسلم او به ظلم گرفته شده، به حد تواتر نقل شده و مؤید نظر امامیه است که میگویند: «علی علیهالسلام با نص مسلم تعیین شده و هیچ کس حق نداشت به هیچ عنوان بر مسند خلافت قرار گیرد».
ابنابیالحدید، خود طرفدار افضلیت و اصلحیت علی علیهالسلام است، جملههای «نهجالبلاغه» تا آنجا که مفهوم احقیت مولی را میرساند، از نظر ابنابیالحدید نیازی به توجیه ندارد ولی جملههای بالا از آن جهت از نظر او نیاز به توجیه دارد که تصریح شده است که خلافت حق خاص علی علیهالسلام بوده است، و این جز با منصوصیت و اینکه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از جانب خدا تکلیف را تعیین و حق را مشخص کرده باشد، متصور نیست.
کیست که بتواند با ما در مورد حکومت و میراث محمدی معارضه کند و حال آنکه ما نزدیکان و خویشاوندان او هستیم!» و باز چنانکه میدانیم علی علیهالسلام در حین این ماجراها مشغول وظائف شخصی خود در مورد جنازه پیغمبر صلیاللهعلیهوآله بود."