چکیده:
هدف:هدف این مقاله بررسی فرایند و ضرورت تحول در اصلاحشناسی عقبماندگی ذهنی/کمتوانی ذهنی و همچنین ملاحظههای مربوط به آن است.روش:روش این تحقیق بررسی مقالههای مرتبط و ترجمهء بیانیهء انجمن کمتوانی ذهنی و رشدی امریکا (AAIDD) در رابطه با دلایل تغییر اصطلاحشناسی عقبماندگی ذهنی به کمتوانی ذهنی است.یافتهها و نتیجهگیری:مفهوم و اصطلاحشناسی«عقبماندگی ذهنی»تغییر و تحولات فراوانی داشته است.امروزه،اصطلاح«کمتوانی ذهنی»به جای«عقبماندگی ذهنی»ترجیح داده میشود ولی تعریف و فرضهای کلی پیشین به قوت خود باقی میماند.اصطلاح کمتوانی ذهنی همان جمعیتی را تحت پوشش قرار میدهد که اصطلاح عقبماندگی ذهنی قبلا از نظر تعداد،نوع،گروه،دورهء ناتوانی،و نیاز به خدمات و حمایتهای انفرادی،پوشش میداد.افزون بر این،هرفردی که در گذشته واجد شرایط عقبماندگی ذهنی بود،با اصطلاح کمتوانی ذهنی همچنان واجد شرایط است.
خلاصه ماشینی:
"رویکرد ملاک-دوگانه نخستین تلاش رسمی برای استفاده سامانهای کارکرد هوش و رفتار سازشی در تعریف عقب ماندگی ذهنی در سال 1959 توسط انجمن عقبماندگی ذهنی امریکا (AAMR) (هبر63،1959) مشاهده شد که در آن عقبماندگی ذهنی به عنوان کارکرد هوش عمومی زیر هنجار تعریف شده بود که در دوران رشد شروع میشود و با آسیبهایی در رسش،یادگیری،و سازگاری اجتماعی همراه است.
این تعریف را میتوان با تعریف قانون آموزش افراد با ناتوانیها در سال 2004 مقایسه کرد که عقبماندگی ذهنی را کارکرد هوش زیر هنجار به طور معنادار میداند که به طور همزمان با نقصهایی در رفتار سازشی همراه است و در دوران رشد ظاهر میشود و بر عملکرد درسی کودک تأثیر شدیدی میگذارد.
اصطلاح کمتوانی ذهنی الف)نشانگر سازهء تغییر یافتهء ناتوانی است که توسط سازمان بهداشت جهانی ارایه شده است، ب)با اقدامات درمانی در حال حاضر که بر رفتارهای کارکردی و عوامل بومی و اجتماعی تاکید میکند بهتر هماهنگ است، ج)به خاطر داشتن چارچوب اجتماعی-بوم شناختی،برای ارایه حمایتهای انفرادی زیربنای منطقی فراهم میکند، د)لحن کمتر گزندهای نسبت به افراد با ناتوانیها دارد،و با ه)اصطلاحشناسی بین المللی هماهنگی بیشتری دارد.
پیوست الف) تعریفهای ارایه شده توسط انجمن عقبماندگی ذهنی امریکا و انجمن روانپزشکی امریکاانجمن عقبماندگی ذهنی امریکا هبر(1959):عقبماندگی ذهنی به کارکرد هوشی عمومی پایینتر از حد متوسط گفته میشود که در دوران رشد اتفاق میافتد و با آسیب در یک یا چند مورد از این موارد همراه است:(1)رسش،(2) یادگیری،(3)سازگاری اجتماعی(ص."