خلاصه ماشینی:
"در قسمت هشتم،پرسشها و فرضیههای پژوهش را به صورت مجزا شرح میدهد و نکات کلیدی،راجع به پرسشهای پژوهشی را متذکر میشود و در ادامهی آن،فرضیههای پژوهشی را تعریف و سه حالت را برای بیان فرضیه،ذکر مینماید که عبارتند از:الف)مقایسهای ب)رابطهای(همبستگی)ج)اثر علت و معلولی(علی)و برای هرکدام از انواع فرضیهها،مقیاسها و آزمونهای مرتبط را بیان و در آخر اصول بیان فرضیه را به صورت بندبند و مرتب بیان میکند.
این اثر اگرچه با استفاده از منابع متعدد در حوزهی روش تحقیق(در حوزههای علوم رفتاری و علوم اجتماعی) توانسته است راهنمای مفید برای استفاده باشد از جمله بیان سلسلهوار و مرتب از ایجاد سؤال و مسئله تأخیرسازی و نهایتا نتیجه و تجزیه و تحلیل یا بیان مختصر و مفید مطالب فصول پنجگانهی طرح تحقیق همراه با رعایت تقدم و تأخر و همچنین ذکر مثال در پایان هر قسمت در فصول سهگانهی کتاب،اما دارای کاستیهایی نیز میباشد که اهم آنها را در سه بخش به صورت مرتب ذکر میشود.
لذا اهم نکات را به صورت مرتب در زیر بیان میکنیم: 1-مؤلف در ابتدای اثر و در صفحات 29،30 و 31،سه حالت را برای بیان فرضیه ذکرکرده است: الف)بررسی میزان تفاوت اثر(مقایسهای) ب)بررسی میزان همبستگی و جهت آن ج)بررسی میزان رابطهی علت و معلولی(اثر علی) و در این تقسیمبندی فرضیهی توصیفی را لحاظ نکرده است،زیرا به اعتقاد ایشان«عدهای از اساتید و محققین،فرضیهی توصیفی را قبول ندارند»(صفحهی 41 سطرهای 11 و 12) اما در صفحهی 96 در تقسیمبندی دیگری از فرضیهها چنین آورده است: الف)توصیفی ب)مقایسهای ج)علی و همبستگی و این دو مطلب به نوعی به تناقض منجر میشود،زیرا که نویسنده در کتاب خود و در دو جای مختلف یک مطلب را به دو زبان بیان کرده است."