خلاصه ماشینی:
">سخنی با خواننده:صنایع فرهنگی و اهمیت آن شمارهی جدید کتاب ماه علوم اجتماعی و شمارهی آتی آن به صنایع فرهنگی و کالاها و خدمات فرهنگی اختصاص دارد.
اصطلاح صنعت فرهنگ،نخستین بار در یکی از فصول کتاب دیالکتیک روشنگری«ماکس هورک هایمر»و«تئودور دبلیو آدورنو»،دو تن از معروفترین نمایندگان مکتب فلسفی فرانکفورت،ابداع شد و هنوز دربارهی نووع فعالیتهایی که زیر مجموعهی این اصطلاح قرار گیرند،با توجه به تحولات فناورانه گفتگوهایی وجود دارد.
در انواع دیگر صنایع فرهنگی،فرآیند عملی آفرینندگی از ابتدا نیازمند تجهیزات و وسایل پیچیده است که موجب عدم توازن چشمگیر افزایش تولید می شود و ضرورت استفادهی جمعی از این وسایل را پیش میآورد؛مانند برخی حوزههای موسیقی پاپ و رادیو و تلویزیون.
در برخی کشورها،صنعت فرهنگی ابزاری است که در کشمکشهای سیاسی و مردمی مورد استفاده قرار می گیرد.
کشورهایی که به اهمیت استراتژیک صنایع فرهنگی پیبرده و اقدامات متناسبی را به انجام رساندهاند،امروز از نظر اقتصادی و همچنین نفوذ فرهنگی در سطح بینالمللی،موقعیت ممتازی دارند."