چکیده:
اسلام به عنوان یک مکتب دارای نظام تربیتی خاص خود است.این نظام تمایزات اساسی با سایر نظامهای تربیتی دارد.در حال حاضر،پژوهش در باب ریشههای این تمایزات با توجه به قلمروهای حیات آدمی ضرورتی آشکار است.تبیین عناصرتعلیم و تربیت شامل:هدف، برنامه،روش،ارزشیابی و...مستلزم نظریهپردازی در خصوص قلمروهای حیات آدمی از یک سو،و استخراج پیامدها و دلالتهای تربیتی آنها از سوی دیگر است.هدف به عنوان اساسیترین عنصر در تربیت اسلامی به تبیینی نو نیازمند است.مقالهء حاضر به تبیینی از اهداف تربیت اسلامی برمبنای قلمرو حیات آدمی پرداخته،و نتایج پژوهش بیانگر آن است که تدوین و انتخاب هدفهای تربیتی مستلزم نظریه و تفسیری از حیات آدمی در قلمروهای مختلف آن و در نظر آوردن آنها به صورت یک کل با ثبات متعادل است.
خلاصه ماشینی:
"اهداف تربیت اسلامی برمبنای قلمرو حیات آدمی پرداخته،و نتایج پژوهش بیانگر آن
هدف در تعلیم و تربیت به معنای وضع نهایی و مطلوبی است که بهطور آگاهانه
تدوین اهداف تعلیم و تربیت برمبنای چه نظریه و تفسیری از حیات و قلمروهای آن
معتقد است که«مبانی تعلیم و تربیت از موقع آدمی و امکانات و محدودیتهایش و نیز
این پژوهش بر آن است که حیات انسانی در تحول نفسانی و در چالش فطرت و
هریک از قلمروهای حیات و ارتباط وثیق آنها با هدف نهایی حیات است.
بر این اساس،مدل الف و ب به عنوان مراحل و منازل مقدماتی و آلی و مدل ج به شکلی استقلالی،اصیل و حقیقی در تحقق کمال نهایی آدمی-اهداف غایی-نقش
تربیت اسلامی در سه طبقه اصلی متناظر با قلمروهای حیات آدمی مطرح خواهد شد.
نیروها و تمایلات این حوزه به عنوان وسیله و ابزاری جهت رسیدن به قلمروهای متعالی و عمیق شخصیت انسانی به کار گرفته خواهد شد.
پیوستگی و ارتباط بین قلمروهای حیات دلالت دارد و بیانگر این نکته است که غایات
و اهداف تربیت باید آدمی را همچون منظور اصلی در تمامیت خود و در آن واحد
شناخت ابعاد شخصیت آدمی مناسبترین شیوهء طرح و تبیین اهداف در این قلمرو
از آنجا که بیان تفصیلی این اهداف در منابع تعلیم و تربیت اسلامی در دسترس
پردامنهای چون تعلیم و تربیت اسلامی از مناظر و دیدگاههای مختلفی امکانپذیر است.
2. از آنجا که بین قلمروهای حیات تقدم و تأخری منطقی وجود دارد و هر قلمرو متشکل از روابطی است که از لحاظ ما هوی با سایر قلمروها تفاوت دارد،دستیابی به"