چکیده:
امروزه از مشتقات اعتباری به عنوان ابزارهای مالی مناسب جهت مدیریت ریسک اعتباری نام برده میشود.کاربرد اصلی این ابزارها مدیریت ریسک اعتباری نهادهها و واسطههای مالی بهخصوص مؤسسات اعتباری است.هرچند انگیزههای سفتهبازی و سرمایهگذاری نیز در افزایش حجم معاملات این مشتقات تأثیرگذار بوده؛اما منشأ و هدف اصلی استفاده از این ابزارها مدیریت ریسک اعتباری است.در میان این گروه از مشتقات،تاخت نکول اعتباری پرمعاملهترین مشتقه میباشد که جایگاه ویژهای در مدیریت ریسک اعتباری بانکهای متداول بر عهده دارد.در این مقاله به بررسی امکانپذیری استفاده از تاخت نکول اعتباری جهت مدیریت ریسک اعتباری در بانکداری اسلامی میپردازیم و با ارائه دلایل فقهی تطابق این ابزار با موازین فقهی را بررسی مینماییم.
خلاصه ماشینی:
"این ریسک به هنگامی ایجاد میشود که بانک اسلامی نسبت به پرداخت پول (به عنوان مثال در قراردادهای سلف یا استصناع)یا تحویل دارایی(مثل قرارداد مرابحه)قبل از دریافت دارایی یا پول اقدام مینماید و ازاینرو،خود را در معرض زیان بالقوه قرار میدهد.
با توجه به این مباحث،در پی پاسخ دادن به این سؤال است که آیا با لحاظ نمودن موازین فقهی امکان استفاده از تاخت نکول اعتباری جهت کاهش ریسک اعتباری در نهادهای مالی اسلامی وجود دارد؟ لذا این تحقیق پس از بحث در مورد ماهیت ریسک در بانکداری اسلامی،ریسک اعتباری را مدنظر قرار میدهد و انواع مختلف آن را در نهادهای اعتباردهنده اسلامی (بهخصوص بانکهای اسلامی)ارائه میدهد.
این ریسک هنگامی ایجاد میشود که بانک اسلامی نسبت به پرداخت پول(به عنوان مثال در قرارداد سلف یا استصناع)یا تحویل داراییها(مثل قرارداد مرابحه)قبل از دریافت داراییها یا وجه نقد اقدام نموده و بدین ترتیب خود را در معرض زیان بالقوه قرار میدهد.
ت. فروشنده تاخت نکول اعتباری)یا فروشنده حمایت1):نهاد مالی است که تعهد میکند در ازای دریافت جریانات نقدی ثابت،در صورت وقوع یک رویداد اعتباری نسبت به جبران خسارات وارده به خریدار حمایت اقدام نماید.
به دلیل اینکه ابزار مورد بحث قرارداد جدیدی بوده که برای کاهش ریسک اعتباری مورد استفاده قرار گرفته است و در زمان تشریع وجود نداشته است،این سؤال مطرح است که آیا امکان تطبیق تاخت نکول اعتباری با یکی از قراردادهای قبلی وجود دارد یا خیر؟2-2-4،عدم توقیفیت عقود عدم توقیفیت عقود به معنای عدم توقف صحت معاملات بر شیوع یا وجود آنها در عهد ظهور معصوم(علیه السلام)و تأیید آن بهطور خاص توسط اوست."