چکیده:
معظلات محیطزیست موجب بروز بحرانهای جدی برای حیات بشر در کره زمین شده است.امروزه درد محیطزیست،درد مشترک همه بشریت است.ریشه بسیاری از مسائل عدم توجه به معنویت در ارتباط میان انسان و محیطزیست است.با توجه به نقش عمده معنویت و اعتقادات دینی در جوامع،راهکار نهایی پیان دادن به بهرهبرداری بیحد و حصر انسان از منابع طبیعی و ایجاد روحیه مسئولیتپذیری برای حفاظت از محیط زیست، توجه به تعالیم دینی است.از منظر اسلام مالک مطلق طبیعت و مخلوقات خداست.انسان خلیفه خدا بر روی زمین است.خلیفه و نماینده بودن انسان اقتضا میکند تصرف او در زمین همانند تصرف امانتدار باشد.طبیعت ملک خاص هیچ یک از نسلهای بشری نیست تا هرطور که خواست در آن تصرف کند،بلکه میراث همه بشر است که از نسلی به نسل دیگر به ارث میرسد.لازمه امانتداری انتقال محیط پاک و سالم به نسلهای بعدی است. براساس آیات و روایات،انسان در مقابل همه چیز مسؤول است به موجب این احکام انسان موظف به عمران و آبادانی زمین و حفظ حقوق سایر موجودات است.
خلاصه ماشینی:
"حفظ محیط زیست1از دیدگاه قرآن و روایات دکتر طیبه اکبری راد*چکیده معظلات محیطزیست موجب بروز بحرانهای جدی برای حیات بشر در کره زمین شده است.
با توجه به نقش عمده معنویت و اعتقادات دینی در جامعه،راهکار نهایی پایان دادن به بهرهبرداری بیحد و حصر انسان از منابع طبیعی و ایجاد روحیه مسئولیتپذیری برای حفاظت محیط زیست،توجه به تعالیم دینی است.
بنابراین زمین ملک خداست و انسانها همه بندگان خدا هستند و این به معنای آن است که از دیدگاه اسلام هیچ فردی مالکیت مطلق و همیشگی ندارد.
از نظر قرآن کریم طبیعت سخره بشر قرار گرفته است،ولی این بدان معنا نیست که بشر بدون هیچ قید و شرطی در تباه کردن آن آزاد باشد،بلکه انسان باید در محدوده قیود و شرایط قوانین الهی عمل کند و با توجه به اینکه او خلیفه خداوند است و قدرتی که از ناحیه خداوند به وی اعطا شده صرفا برای زندگی موقت در زمین و نهایتا بازگشت به سوی او است،به بهرهبرداری از طبیعت بپردازند.
بدینسان که انسان در مقابل همه چیز و از جمله حیوانات و طبیعت اطراف خود مسئولیت دارد و چون چنین است باید در میان شهرها و روستاها و نیز در برخورد با مردم تقوای الهی را رعایت کند.
انسان به موجب این احکام نه تنها موظف است به انسانهای دیگر کمک کند و نیازهای بینوایان را برآورد،بلکه علاو بر آن موظف است از آلوده کردن آب و خاک پرهیز نماید او نه تنها موظف است به پدر و مادر خود مهربانی کند،بلکه باید درخت (1)."