چکیده:
به منظور مقایسه سبکهای یادگیری دانش آموزان(قوی و ضعیف،دختر و پسر،پایه پنجم ابتدایی و پایه سوم راهنمایی)شهر تهران و تعیین رابطه میان سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی 512 دانشآموز دختر و پسر که در شانزده کلاس در سال تحصیلی 80-81 در مدارس راهنامیی(پایه سوم)و ابتدایی(پایه پنجم)شهر تهران به تحصیل اشتغال داشتند به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند.ابزار به کار رفته سیاهه سبکهای یادگیری دان،دان و پرایس(1997)بود.این ابزار دارای 104 عبارت در مورد ترجیحهای یادگیری است و به چهار دسته محرک(فیزیولوژیکی،هیجانی،محیطی و جامعه شناختی) تقسیم میشود.عد از ترجمه کردن آنها به زبان فارسی،مقایسه متن ترجمه شده با متن اصلی این پژوهش روی دانشآموزان به صورت گروهی اجرا گردید.تحلیلها با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری،رگرسیون چندگانه و آزمون مستقل انجام شدند.نتایج زیر به دست آمد:
1.میان الگوی پاسخ دانش آموزان دختر و پسر به عناصر سیاهه سبکهای یادگیری تفاوت وجود دارد.
2.میان الگوی پاسخ دانشآموزان پنجم دبستان و دانشآموزان سوم راهنمایی تفاوت وجود دارد.
3.میان الگوی پاسخ دانشآموزان قوی و دانشآموزان ضعیف تفاوت وجود دارد.
4.میان عناصر سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
به همین دلیل با بررسی ابزارهای متفاوت سعی شد ابزاری چند وجهی انتخاب و سپس به وسیلهء آن تفاوت میان سبکهای یادگیری دانشآموزان دختر و پسر،دانشآموزان سال پنجم دبستان و سال سوم راهنمایی و دانشآموزان ضعیف و قوی و رابطه میان سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی سنجیده شود.
فرضیههای پژوهش در این پژوهش سعی شده است تا فرضیههای زیر مورد آزمون قرار گیرند: فرضیه 1:میان الگوی 2 پاسخ دانشآموزان دختر و پسر به عناصر سیاهه سبکهای یادگیری تفاوت وجود دارد.
نتایج آزمونهای معناداری تحلیل واریانس چند متغیره برای اثر اصلی متغیرهای جنسیت،مقطع تحصیلی و پیشرفت بر سبکهای یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه 1:میان الگوی پاسخ دانشآموزان دختر و پسر به عناصر سیاهه سبکهای یادگیری تفاوت وجود دارد.
براساس اطلاعات موجود در جدول شماره 2 با توجه به معنادار بودن اصر اصلی متغیر جنسیت بر سبکهای یادگیری fṣ3/69ṣP>0/001) لامبدای ویلکز مساوی با 67/0)فرضیه 1 پژوهش پژوهش"میان الگوی پاسخ دانشآموزان دختر و پسر به عناصر سیاهه سبکهای (1).
در گام چهارم تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از میان سبکهای باقی مانده،سبک یادگیری شنیداری به دلیل داشتن بالاترین ضریب همبستگی تفکیکی(185/0)وارد شده است.
براساس یافتههای این پژوهش،فرضیه 2 آن(میان الگوی پاسخ دانشآموزان سال پنجم ابتدایی و سال دوم راهنمایی به عناصر سیاهه سبکهای یادگیری تفاوت وجود دارد)تایید شد و نتیجه گرفته شد که دانشآموزان سال پنجم ابتدایی ترجیح میدهند با دوستان یاد یگیرند،در موقعیت یادگیری یک بزرگتر حضور داشته باشد،سبک یادگیریشان بساوایی،توأم با تحرک و دیداری است؛و توسط معلم برای یادگیری برانگیخته میشوند.