چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه سطوح آگاهی سیاسی دانشآموزان شاهد و غیر شاهد در دوره دبیرستان بوده که به روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. دادههای این پژوهش از 192 دانشآموز دبیرستانی استان اصفهان در دو گروه گردآوری شده است.دانشآموزان شاهد(96 نفر)که تمام شماری شده بودند و دانشآموزان غیر شاهد(96 نفر)که به صورت تصادفی،متناسب با حجم نمونه شاهد انتخاب شده بودند.این دو گروه از دانشآموزان،سپس به یک مقیاس پنج بعدی آگاهی سیاسی، پاسخ دادند.هیچگونه تفاوت معنادار میان میانگین نمره دو گروه از دانشآموزان(4/15 برای دانشآموزان شاهد در مقایسه با 6/15 برای دانشآموزان غیر شاهد)از نشر میزان آگاهی سیاسی بهطور کلی،و از نظر خرده مقیاسهای مفاهیم سیاسی،نهادهای سیاسی، چهرههای سیاسی،رویدادهای سیاسی و تصمیمات سیاسی مشاهده نشد.نتایج رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نیز نشان داد در حالیکه متغیرهای اجتماعی-جمعیت شناختی(متغیرهای کنترل)،8/14 درصد از واریانس آگاهی سیاسی را تبیین نمودند، متغیر نوع دانشآموز،هیچ سهمی در تبیین واریانس آگاهی سیاسی نداشت.اگرچه سطح آگاهی سیاسی دانشآموزان مورد مطالعه از وضعیت متوسط(سطح پایه) برخوردار است،اما این میزان از آگاهی برای تبدیل شدن آنان به شهروندانی شایسته از نظر سیاسی،با توجه به چارچویهای تئوریک سیاسی،بسیار اندک است فقدان تفاوت درجه آگاهی سیاسی میان دو گروه مورد مطالعه،فرضیه قائلان به رویکرد مبتنی بر آموزش کلاسی را که بر تأثیر نوع مدرسه و آموزشهای خاص و نیز تأثیر آموزشهای سیاسی جانبی و محیطهای اطلاعاتی مدارس بر تفاوت در سطوح آگاهی سیاسی دانشآموزان تأکید میورزیدند مورد تردید قرار داده است.نتایج این پژوهش همچنین فرض در معرض انتشار اطلاعات و برنامههای آموزشی سیاسی یکسان قرار داشتن دو گروه را مورد تأیید قرار داده است.
خلاصه ماشینی:
ir فقدان تفاوت درجه آگاهی سیاسی میان دو گروه مورد مطالعه،فرضیه قائلان به رویکرد مبتنی بر آموزش کلاسی را که بر تأثیر نوع مدرسه و آموزشهای خاص و نیز تأثیر آموزشهای سیاسی جانبی و محیطهای اطلاعاتی مدارس بر تفاوت در سطوح آگاهی سیاسی دانشآموزان تأکید میورزیدند مورد تردید قرار داده است.
ضرایب همبستگی میان ابعاد پنجگانه آگاهی سیاسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه دانشآموزان شاهد و غیر شاهد از نظر میزان آگاهی سیاسی با بهرهگیری از آزمون t ،میانگین نمره دو گروه از دانشآموزان در زمینهء پنج بعد از مقیاس آگاهی سیاسی،مورد مقایسه قرار گرفت(جدول 3).
مقایسه نمرات میانگین نمرات دانشآموزان شاهد و غیر شاهد با توجه به ابعاد پنجگانه آگاهی سیاسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل چندگانه نتایج رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه(جدول 4)نشان داد که متغیرهای دسته اول (متغیرهای اجتماعی-جمعیت شناختی)که در مرحله نخست وارد مدل شدند،با مقدار (به تصویر صفحه مراجعه شود)8/14 درصد از واریانس آگاهی سیاسی را تبیین کردند.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر ا هدف اندازهگیری و مقایسه میزان آگاهی سیاسی دانشآموزان شاهد و غیر شاهد انجام شده است.
اگرچه نباید این نکته را نادیده گرفت که درصد دانشآموزانی که از نظر سطح آگاهی سیاسی در سطح پایه قرار دارند(8/44 درصد برای دانشآموزان شاهد در مقایسه با 8/45 درصد برای دانشآموزان غیر شاهد)نیز بسیار بالا است.
در زمینهء هدف دوم پژوهش،یعنی مقایسه میزان آگاهی سیاسی دانشآموزان شاهد و غیر شاهد،نتایج مطالعه حاضر نشان داده است که هیچگونه تفاوت معنادار میان دو گروه از دانشآموزان از نظر آگاهی سیاسی بهطور کلی و نیز از نظر هریک از ابعاد آگاهی سیاسی وجود نداشته است.