چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تکرار پایه و تک ماده کردن در روند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سالهای بعد انجام گرفته است.روش پژوهش علی مقایسهای است که در آن نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سه گروه(قبول شده،مردود شده،قبول شده با استفاده از تک ماده)از سال تحصیلی 79/78 در پایههای سوم و چهارم ابتدایی تا سال تحصیلی 84/83 پایه سوم راهنمایی مورد مقایسه قرار گرفته است.جامعه نمونه اولیه این پژوهش با حجم 45405 نفر از استانهای تهران،خراسان(شمالی،جنوبی و رضوی)، مازندران،آذربایجان شرقی و غربی،کرمان،کهکیلویه و بویراحمد بوده است.دادههای به دست آمده از پایگاه اطلاعات دانشآموزی با استفاده از آزمون تک مادهای در همهء دروس از گروه مردودین بهطور معنادار بهتر بوده است.پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مردود شده در سال تکرار پایه بهبود داشته اما در سالای بعد روبه کاهش نهاده است.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش علی مقایسهای است که در آن نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سه گروه(قبول شده،مردود شده،قبول شده با استفاده از تک ماده)از سال تحصیلی 79/78 در پایههای سوم و چهارم ابتدایی تا سال تحصیلی 84/83 پایه سوم راهنمایی مورد مقایسه قرار گرفته است.
میانگین معدل کل دانشآموزان در پنج سال اطلاعات موجود در جدول و نمودار شماره دو نشان میدهد که معدل کل پایهء چهارم گروه مردودیها از هر دو گروه دیگر کمتر است،اما در پایهء سوم راهنمایی در مقایسه با معدل سال مردودی(09/10)افزایش داشته است و در مقایسه با معدل سال تکرار پایه چهارم ابتدایی (61/15)نزدیک به دو نیم نمره کاهش داشته است.
جدول آزمون T به منظور مقایسه دانشآموزان مردودی و استفادهکنندگان از تک ماده در چهار درس (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این درس آزمون وضعیت روند عملکرد درسی دو گروه به شکل دیگری مقایسه شده است: افراد هر دو گروه در درس موردنظر نمرهء قبولی داشتهاند،یعنی در گروه تک مادهایها علی رغم (1)البته باید درس ریاضی را از دروس دیگر جدا کرد.
اما در اینجا نکتهای قابل توضیح است که برای همتا کردن این دو گروه در گروه مردودیها و تک مادهایها تنها افرادی انتخاب شده که 6 سال را کاملا طی کردهاند؛یعنی گروه مردودیها تنها همان سال تکرار پایه داشتهاند و بقیه سالها با تک ماده جلو رفتهاند.
گرچه به میزان سال مردود شدن یعنی پایهء چهارم سال تحصیلی 79-78 نمیرسد،اما این گروه از دانشآموزان به شدت ریزش دارند و از گردونه تحصیلات حذ میشوند،به گونهای که شانس رسیدن به پایه سوم راهنمایی برای این گروه 25 درصد است.