چکیده:
بروز معضلات زیستمحیطی و روند فزایندهء آن،موضوع بحث بسیاری از صاحبنظران علوم اقتصادی و اجتماعی است.افزایش خطر ابتلا به بیماریها، مشاجرات عمومی دربارهء تنزل امنیت غذایی و بالا رفتن سطوح آلودگی و انحطاط محیطزیست،چالشهای فراروی جوامع است.آنچه در این زمینه قابل تأمل است نقش و اثری است که نظامهای آموزشی در آموزش رفتارهای زیستمحیطی در کاهش این بحرانها دارند.اما مهمتر از همه بررسی رفتارهای زیستمحیطی معلمان این دوره است.نظام آموزش عمومی و نقش عنصر معلم در فرآیند آموزش رفتارهای مناسب زیستمحیطی میتواند وسیلهای برای تغییر دانش،نگرش و مهارتهایی باشد که نسل آتی،برای رویارویی با این بحرانها بدان نیازمند است.لذا این پژوهش به بررسی رفتارهای زیستمحیطی معلمان آموزش دوره ابتدایی در ابعاد دانش،نگرش و مهارت میپردازد.
روش این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سنجش رفتار زیستمحیطی است.پرسشنامه به روی 383 نفر از معلمان دوره ابتدایی اجرا شده است.نتایج پژوهش گویای این است که بیش از 69 درصد از معلمان آموزش دوره ابتدایی نگرشی کاملا موافق یا موافق نسبت به رفتارهای مناسب زیست محیطی دارند.دادهها همچنین نشان میدهند که دانش معلمان دربارهء رفتارهای زیست محیطی متوسط بوده است.سرانجام اینکه در حدود 72 درصد از معلمان آموزش دوره ابتدایی اعلام داشتند که بهطور معمول مهارتهای مربوط به حفظ محیطزیست را دارند.اما از نظر جنسیتی نگرش مثبت زیستمحیطی معلمان زن بیشتر از معلمان مرد است و دانش زیستمحیطی معلمان مرد بیشتر از معلمان زن است.درحالیکه از نظر مهارتها اختلاف معنادار میان دو گروه معلمان مرد و زن مشاهده نشده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش گویای این است که بیش از 69 درصد از معلمان آموزش دوره ابتدایی نگرشی کاملا موافق یا موافق نسبت به رفتارهای مناسب زیست محیطی دارند.
خلاصهء الگوها یا نظریههای مرتبط با رفتارهای زیستمحیطی (تصویرتصویر) >تحقیقات داخلی مهرداد هادیپور و ریحانهء شکوری(1383)در پژوهش خود به بررسی میزان آگاهی زیست محیطی و روشهای بهینهء آموزش محیط زیست در زنان خانهدار و آموزگاران زن مقطع ابتدایی شهر اراک پرداختهاند.
ب)تعریف عملیاتی در این پژوهش منظور از دانش زیستمحیطی،آگاهیهای معلمان آموزش دوره ابتدایی است که از طریق سؤالات پرسشنامهای و براساس نظرات معلمان مدارس دوره ابتدایی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
ب)تعریف عملیاتی در این پژوهش منظور از عملکرد زیستمحیطی،اقدامات عملی است که معلمان در جهت بهبود مسایل محیط زیست انجام میدهند که از طریق سوالات پرسشنامهای و براساس نظرات معلمان مدارس دوره ابتدایی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
بازهء دانش (تصویرتصویر) براساس اطلاعات آماری و توضیحات داده شده هدف نهایی آموزش رفتارهای زیست محیطی،عمقبخشیدن به آگاهی افراد جامعه نسبت به مسائل زیستمحیطی است.
>بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان میدهد که معلمان آموزش دوره ابتدایی نگرشی مثبت و موافق محیطزیست دارند که این خود منجر به احساس مسؤولیتپذیری و نگرش محیطمداری یا حمایت از منابع زیستی مختلف محیطی میشود.
Frich et la یکی دیگر از نکات موردنظر در این پژوهش ارزیابی مثبت مهارت یا عملکرد زیست محیطی معلمان آموزش دورهء ابتدایی است.
لذا هرچه مهارت معلمان به سطوح بالاتر عملکرد مثبت زسیت محیطی سوق داشته باشد،انتخاب راهحلهای رفتاری گوناگون را شامل میشود که دانش اثربخشی از عوامل مهم تأثیرگذار در عملکرد افراد است که با راهحلهای انتخابی خود در عمل در کیفیت محیطزیست موثر هستند.