چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و کشف عوامل مرتبط با میل به ماندگاری ?با انگیزه معلمان انجام شده است.در این تحقیق منظور از میل به ماندگاری معلمان تمایل به تداوم خدمت در حرفه معلمی و انگیزه برای تلاش و همکاری بیشتر است.به عبارت دیگر میل به ماندگاری با انگیزه معلمان در این تحقیق بررسی شده است.یکی از پیامدهای بسیار مهم عدم تمایل به ماندگاری با انگیزه میان معلمان کاهش کیفیت یادگیری دانشآموزان است.روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه:روش تحقیقی کیفی و ابزار جمعآورس اطلاعات شامل مصاحبه و مطالعه اسناد و مدارک مرتبط بوده است.در این تحقیق جامعه آماری شامل:کلیه معلمان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه استان ایلام و کارشناسان حوزه مدیریت منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش است.این تحقیق در سال تحصیلی 87-86 انجام شده است.
از میان روشهای نمونهگیری کیفی،نمونهگیری هدفمند برای نمونه تحقیق استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی بوده و دادههای این پژوهش در قالب کدگذاری باز و محوری تحلیل شده است.در این روش تحلیل پس از استخراج دادههای خام مفاهیم*سپس مقولات استخراج شدهاند.نتایج حاصل از این تحلیل نشان میدهد که کیفیت زندگی کاری معلمان،ویژگیهای حرفه معلمی،ویژگیهای فردی،محیط اجتماعی-اقتصادی و تخصصی کردن یا حرفهای کردن شغل معلمان،از عوامل اساسی تأثیرگذار بر ماندگاری با انگیزه معلمان و تمایل آنها برای تلاش بیشتر و تداوم همکاری در حرفه معلمی است.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این تحلیل نشان میدهد که کیفیت زندگی کاری معلمان،ویژگیهای حرفه معلمی،ویژگیهای فردی،محیط اجتماعی-اقتصادی و تخصصی کردن یا حرفهای کردن شغل معلمان،از عوامل اساسی تأثیرگذار بر ماندگاری با انگیزه معلمان و تمایل آنها برای تلاش بیشتر و تداوم همکاری در حرفه معلمی است.
این مقولات عبارتند از:کیفیت زندگی کاری معلمان،ویژگیهای فردی معلمان،محیط اجتماعی-اقتصادی حاکم، ویژگیهای شغلی معلمی و حرفهای کردن شغل معلمان،بنابراین تا این مرحله از تحقیق پاسخ سئوال اول تحقیق مبنی بر اینکه عوامل مرتبط با میل به ماندگاری معلمان کدامند؟حاصل شده است.
بهطور کلی نتایج حاصل از انجام دادن تحلیلهای کیفی نشان میدهد که پنج مقوله اصلی و مهم شامل کیفیت زندگی کاری معلمان،محیط اجتماعی-اقتصادی حاکم،ویژگیهای شغلی، ویژگیهای فردی و حرفهای کردن شغل معلمی از عوامل مهمی هستند که در شرایط زمانی و مکانی متفاوت،در قالب نقشهای گوناگون میتوانند بر میل به ماندگاری معلمان مؤثر باشند.
به منظور مطالعه پدیده تمایل معلمان برای ماندگاری با انگیزه در این تحقیق از روش تحقیق کیفی استفاده شده است.
Krieg >پیشنهادات کاربردی بهطور کلی نتایج حاصل از اجرای این تحقیق نشان میدهد که به منظور حفظ تمایلات ماندگاری معلمان و تقویت انگیزههای آنان برای تلاش بیشتر در جهت تحقیق یافتن اهداف آموزش و پرورش و تداوم همکاری آنان لازم است که اقدامات و فعالیتهایی که از سوی سازمان جهت حفظ و نگهداشت معلمان انجام میشود مانند حقوق،فرصت ارتقا،فرصت رشد حرفهای،حمایت مدیریت،امنیت در محیط کار،مشارکت در تصمیمگیری مطابق با سطح نیاز، خواستهها و انتظارات معلمان اجرا شوند تا انگیزههای آنان را تقویت نمایند.