چکیده:
شرکتهای مادر، ماهیت متفاوتی در مقایسه با شرکت های تجاری دارند. شرکت مادر با داشتن سیاست مشخص در قبال محصولات و خدمات به حمایت، پشتیبانی و کنترل شرکت های تابعه خود می پردازد. از آنجا که دو شرکت مادر با سبد محصولات و خدمات مشابه، حتی در سطح بین المللی به ندرت یافت می شود، مفهوم رقابت و برنامه ریزی استراتژیک در بین آنها با شرکت تجاری معمولی متفاوت است. این تفاوت در نقش اساسی حمایت و پشتیبانی از شرکت های تابعه به ظهور می رسد. برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی بدین جهت صورت می گیرد تا محور سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباط را با اهداف استراتژیک سازمان همسو نماید. از آنجاییکه هدف استراتژیک و مفهوم رقابت در میان شرکت مادر از شرکت تجاری متداول تک یا چند محصولی متمایز است، لذا مراحل برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی نیز برای شرکت های مادر از فرایند متفاوت تبعیت می کند. این ماهیت متمایز باعث در نظر گرفتن ملاحظات در مراحل برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی می شود. این مقاله با بکارگیری روش ارزیابی متوازن، منابع محدود سرمایه گذاری را روی فرآیندهایی متمرکز می کند که در تحقق اهداف استراتژیک شرکت های مادر نقش اساسی دارند.
خلاصه ماشینی:
"erauqS-ihC جدول 4 میزان درجه آزادی و مربع کای آزمون فریدمن برای تعیین فرآیندهای استراتژیک شرکتمادر با استراتژی رقابتی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 5 اعتبار نظرسنجی براساس آلفای کرونباخ (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس رتبههای به دست آمده از آزمون فریدمن،فرآیندهای شرکت مادر براساساستراتژی رقابتی به صورت زیر رتبهبندی میشوند: جدول 6 رتبه کل و رتبه در دیدگاه و میانگین و واریانس هر فرآیند شرکت مادر براساس استراتژی رقابتی (به تصویر صفحه مراجعه شود)در این تحقیق براساس روش ارزیابی متوازن از هر دیدگاه یک فرآیند انتخاب میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 4 بهکارگیری استراتژی رقابتی در ساختار طبقهبندی فرآیندهای شرکتهای مادر و تعیینفرآیندهای استراتژیک آنها 2-6-مدل استراتژی حمایتی:در این قسمت به شناسایی و رتبهبندی فرآیندهایاستراتژیک شرکت مادر با فرض داشتن استراتژی حمایتی برای سازمان میپردازیم.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 6 بهکارگیری استراتژی حمایتی-رقابتی در طبقهبند فرآیندهای شرکتهای مادر و تعیینفرآیندهای استراتژیک آنها -مطالعه موردی در این قسمت،یک شرکت مادرمدیریتی خصوصی فعال در صنعت فناوری اطلاعات درنظرگرفته شده و نتایج حاصل از پرسشنامه دوم ارسال شده برای 15 نفر از مدیران وکارشناسان ارشد آن شرکت ارائه گردیده است.
&%05616EOMG056G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 7 نمودار مقایسهای رتبههای فریدمن فرآیندهای شرکت مادر برحسب نوع استراتژی همچنین نتایج به دست آمده از تحلیلهای آماری مورد مطالعاتی شرکت مادر فعال درزمینه فناوری اطلاعات که دارای استراتژی رقابتی است،نشان میدهد 4 فرایند مدیریت مالی،رونقدهی نشان تجاری،ارزیابی عملکرد توابع،و خلاقیت و نوآوری در سطح شرکت مادربه عنوان فرآیندهای استراتژیک آن مطرحند،براساس متدولوژی این تحقیق،روی فرآیندهایاستراتژیک یادشده،عوامل و شاخصهای کلیدی موفقیت تعریف شده و 2 عامل به عنوانعوامل کلیدی موفقیت مطرح میشوند که عبارتند از:رضایت مشتریان نهایی از خدمات ومحصولات،و ترویج نشان تجاری.
dtL,snoS dna eliW nhoJ,noitide dn2,smetsyS noitamrofni rof gninnalp cigetartS."