خلاصه ماشینی:
"4-عوامل مؤثر در شکلدهی توقع و انتظارات مخاطبان از رادیو الف:گفتمان کلان:موضوعات مرتبط در سطح منطقهای و جهانی:مانند پدیده جهانی شدن ب:گفتمان میانی و خرد: -جامعهای فعلی،در مقایسه با قبل و چشمانداز آینده -مقایسه نهاد اجتماعی شاغل در آن با سایر نهادها در همان جامعه -مقایسه نهادهای اجتماعی جامعه خود با مشابه آن در سطح جهان و منطقه و عملکرد رسانههای منطقه و جهان بر مبنای شنیدهها و تجربیات شخصی -مقایسه عملکرد شبکه رادیویی موردنظر با سایر شبکههای رادیویی در گفتمان خرد -خلاقیت فردی چنانکه مشاهده میشود امر ارتباط رسانهای بخصوص رادیو که تنها با استفاده از حس شنیداری میخواهد با مخاطبان خود ارتباط موفق،مناسب و مؤثر در جهت انجام رسالت ملی دست زد بسیار امری مشکل،حساس و پیچیده است زیرا کلیه موضوعات و برنامهها هنگامی ارزش خبری یا آموزشی و یا حتی تفریحی را جهت پخش مییابند که حد اقل شرایط آستانه خبر را کسب کرده باشند و اگر نه از میان همه امکانات و حوادث و مطالب گفتنی و یا شنیدنی،به عنوان خبر یا برنامهای که قابلیت پخش را داشته باشند،نمییافتند.
همه این اهداف کلان چهارگانه و دهها اهداف خرد که در مسیر این فرایند به آن دست مییابند جامه عمل نمیپوشد مگر به وسیله رسانههای جمعی اعم از دولتی و خصوصی که رادیو یکی از این رسانههای مهم بوده و چالشی است بسیار جدیتر از هر چالش دیگر که به نظر نگارنده اتخاذ استراتژی آگاهی زبانشناسی انتقادی(فیرکلاف 1997 چامسکی و هرمن 1988)با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی یعنی گنجاندن برنامههای تحلیلی به نحوی که نتیجه آن ارتقاء سطح تحلیل مردم و ایجاد تفکر انتقادی در شنوندگان باشد،میتواند راهبردی مؤثر در مقابل این چالش عظیم باشد."