خلاصه ماشینی:
"به دولتی نشان نمیدهد؛زیرا در سراسر مسیر این انقلابها و به ویژه در دوران بحرانیشان،بارها نشان داده شده است که انسانها در گفتار چیزی میگویند و در کردار چیزی دیگر انجام میدهند،سوم این که بررسی این انقلابها نشان میدهد که انسانها عموما بسی کارها میتوانند انجام دهند،اما به هیچ روی نمیتوانند خویها و احساسات و تمایلات شرعی را با شتاب دگرگون سازند و کوششهای تندروها برای تحقق این دگرگونی به وسیلهی قانون و ارعاب و ترغیب توفیق نمییابند و دورهی نقاهت انقلابها،عادات و احساسات و تمایلات بشری را به گونهای نه چندان دگرگون شده به جای خودشان باز میگرداند(ص 305) برینتون صرفا کوشیده است تا برخی یکنواختیها را توصیف کند و بر آن نیست که جامعه شناسی کاملی از انقلابها به عمل آورد.
هم چنانکه معتقد است؛یکنواختیهای ما را نمیتوان به گونهای کمی بیان کرد و به منظور پیشبینی یا نظارت به کارشان برد(ص 304)مولف در مقولهی طولانی کتاب تلاشی دارد تا طرح مفهومی خاصی برای بررسیهای انقلاب بیابد،بنابراین پس از بررسی چند طرح مفهومی و استعاره،طرح مفهومی ارگانیک را برای بررسی خود انتخاب میکند؛ زیرا گرچه طرح مفهومی«توازن اجتماعی»سودمندترین طرح برای جامعه شناسی انقلاب است ولی برای کالبد شناسی چهار انقلاب معین که تنها قصدش یک تحلیل مقدماتی و ردهبندی و نظامبندی در سطحی از پیچیدگی نسبتا پایین است،طرح مفهومی ارگانیک که از آسیب شناسی وام گرفته شده است،مناسبتر است و میگوید:ما انقلابها را همچون نوعی تب میانگاریم،شاخصهای نمودار تب ما، به گونهای آماده به دست میآید."