چکیده:
در این مقاله رویکردهای یاددهی-یادگیری رفتارگرایی، شناختگرایی و انسانگرایی
با نظر به مبانی معرفتشناسی آنها بررسی و مقایسه شدهاند، آنگاه جایگاه هر یک از
این رویکردها در تحقق اهداف نظام آموزشی مشخص شده است.روش اصلی تحقیق در این
مقاله، تحلیل محتوی است و مقولههای مورد بررسی برای تحلیل دادهها بر پایه الگوی
نظری تحقیق، مشخص شدهاند.در این الگو رویکرد یاددهی-یادگیری به صورت منظومهای در
نظر گرفته شده است که بررسی آن باید با توجه به چهار مؤلفه-مبانی فلسفی، اهداف،
فرایند و نتایج-صورت پذیرد.از تحلیل دادهها، نتایج زیر به دست آمده است:(الف)
رویکردهای یاددهی-یادگیری مکاتب مورد بررسی از نظر توالی فعالیت معلم و شاگرد،
نقش و نحوه ارتباط معلم و شاگرد در فرایند یاددهی-یادگیری با هم تفاوت دارند.(ب)
جهتگیری معرفتشناسی مکاتب عامل تعیینکننده در روششناسی هر یک از آنهاست.(ج) هر
مکتبی ناظر بر اهداف ویژهای است؛بنابراین کاربست رویکردهای یاددهی-یادگیری هر مکتب
باید با نظر به اهدافی، که این رویکردها برای تحقق آنها تعبیه شدهاند؛صورت پذیرد.
خلاصه ماشینی:
"چکیده در این مقاله رویکردهای یاددهی-یادگیری رفتارگرایی، شناختگرایی و انسانگرایی با نظر به مبانی معرفتشناسی آنها بررسی و مقایسه شدهاند، آنگاه جایگاه هر یک از این رویکردها در تحقق اهداف نظام آموزشی مشخص شده است.
از تحلیل دادهها، نتایج زیر به دست آمده است:(الف) رویکردهای یاددهی-یادگیری مکاتب مورد بررسی از نظر توالی فعالیت معلم و شاگرد، نقش و نحوه ارتباط معلم و شاگرد در فرایند یاددهی-یادگیری با هم تفاوت دارند.
hyman,ronald(1971)contemporay thought on teaching,new jersey,prentice-hall.
ب-1-1-مراحل یا توالی فعالیت معلم و شاگرد: نظریه اسکینر درباره فرآیند یاددهی-یادگیری بر اصول شرطیسازی کنشگر مبتنی است، بنابراین مفروضات اساسی ان عبارتند از اینکه رفتار موجودات زنده پدیدهای است قابل مشاهده و اندازهگیری که تحت تأثیر محیط تغییر میکند.
با این مقدمات توالی فعالیتهای معلم و شاگرد میتواند به صورت زیر ترسیم شود: 1-تبیین(ارائه محرک):در این رویکرد، موضوع از پیش برنامهریزی شده را معلم مشخص میکند و بر پایه اندیشه تحولگرایانه، این طرز تلقی وجود دارد که هر موضوعی قابل کاهش به اجزای کوچکتری است به نحوی که فراگیری اجزای مورد نظر میتواند دانشآموز را به نتیجه مطلوب(رفتار تهایی) سوق دهد.
44 ب-2-رویکرد یاددهی-یادگیری مکتب شناختگرایی: این رویکرد براساس نظریه رشد شناختی پیاژه تدوین شده، و از بررسی آرای پیاژه نتایج ذیل به دست آمده است: ب-1-2-مراحل یا توالی فعالیت معلم و شاگرد: نظریه پیاژه درباره فرایند یاددهی-یادگیری بر پایه نظریه او پیرامون شناخت و یادگیری و به نوبه خود مراحل رشد عقلانی و نیز مصاحبه بالینی پیریزی شده است."