چکیده:
مقاله حاضر کوششی است برای تبیین مبانی طراحی آموزشی که از مباحث اصلی در رشته علوم تربیتی‘گرایش تکنولوژی آموزشی است.آنچه از مطالعه دقیق سرفصلهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دروس تخصصی گرایش تکنولوژی آموزشی برمی آید وجود ابهام و عدم تمیز میان بسیاری از مفاهیم کلیدی در این گرایش است و مبحث طراحی آموزشی از جمله مصادیق این ابهامها به شمار می آید. این مقاله تلاشی برای زدودن شبهه ها و ابهامهای مربوط به این مبحث است .
خلاصه ماشینی:
"این نکته که امکانات مادی(مانند فضا، مواد، تجهیزات)، نیروی انسانی، بودجه و نحوه ارزیابی فعالیتهای نهادی آموزشی جزء تعریف اختصاصی نظامهای آموزشی از دیدگاه طراحی این نظامها نیست باید مورد تأکید قرار گیرد، و در بحث از طراحی نظام آموزشی آنچه به صراحت در متون مربوط قید شده پیشبینی روشها و برنامههایی است که برای آموزش انواع هدفهای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.
به عبارت دیگر، هر گاه برای دستیابی به یک سلسله از دانشها و مهارتها به عنوان هدفهای آموزشی، مجموعهای از فعالیتها و روشهای آموزشی پیش از تحقق آموزش پیشبینی و تنظیم شود، در واقع طراحی آموزشی انجام شده است.
به عبارت دیگر، برنامه درسی تا آنجا که به تصمیمگیری در مورد مسائل ارزشی در سطح کلان و تعیین منابع لازم برای انتخاب محتوای آموزش و نحوه سازماندهی این محتوا برای نیل به اهداف آموزش مربوط میشود، به عنوان مبحثی مستقل در علوم تربیتی مطرح است.
این الگوها همانطور که از نامشان پیداست نقشه کار یا طرح از پیش تعیینشده فعالیتهایی است که طراح آموزشی میباید در شرایط متفاوت از آن پیروی کند تا به نتایج موردنظر دست یابد، و از آنجا که نتایج، شرایط، و روشهای بیشماری را میتوان تصور کرد که در انواع موقعیتهای آموزشی وجود دارد؛بنابراین، الگوهای طراحی آموزشی نیز دارای تنوع و تعدد بسیار زیاد است و صاحبنظران این رشته علوم تربیتی برحسب برداشتها و دیدگاههای مختلفشان در مورد مسائل کلیدی تعلیم و تربیت از قبیل تعریف (1)."