خلاصه ماشینی:
"در این طرح فرضیه زیر، آزمون تجربی شده است: «هزینههای معاملاتی توزیع کالا در فروشگاههای زنجیرهای در مقایسه با هزینههای معاملاتی توزیع کالا در خرده فروشیهای سنتی کمتر است».
طبق تعریف، هزینه معاملاتی از یک سو با سودی که توزیعکننده در فرایند توزیع کالا به خود اختصاص داده است تفاوت دارد و از سوی دیگر با هزینههای تولیدی که در قیمت درب کارخانه کالاها تجلی یافته تفاوت خواهد داشت و به کمک سه عنصر هزینههای معاملاتی، درصد سود توزیعکننده و قیمت درب کارخانهها میتوان به قیمت مصرفکننده یا خردهفروشی کالاها دست یافت.
این رابطه نشان میدهد که در صورت معلوم بودن قیمت خرده فروشی و قیمت درب کارخانه و درصد سود توزیعکننده برای یک کالا میتوان هزینه معاملاتی آن را محاسبه نمود.
متوسط هزینههای معاملاتی بر اساس روش مذکور برای دو جامعه نمونه، فروشگاههای زنجیرهای و خردهفروشیهای سنتی در سطح شهر تهران محاسبه شده و سپس به کمک آزمون مناسب، مقایسه و زمینه برای پذیرش یا عدم پذیرش فرضیه فراهم شده است."