خلاصه ماشینی:
"4-ترکیب و فصلبندی محتوای کتب جامعهشناسی دین معمولا از سه صورت خارج نیست:یا حاوی یک متن کاملا نظری میباشند و صرفا به طرح نظریههای تبیینی موجود درباره دین و نقد و مقایسه آنها میپردازند و یا به موضوعات مطرح در این حوزه و بیان مسائل و تشریح و نقد با تمام اهمیتی که موضوع و مولفه دین در جامعه ما دارد و توجهات فراوانی که بهسوی مطالعات دینپژوهی جلب شده است،این حوزه را همچنان باید ناآشنا و نسبتا مغفول به شمار آورد تاکید و اصرار بر همپایه قرار دادن جادو و دین،در عین تاکید بر تفکیک و تمایز میان این دو،صبغه مردمشناسانه کتاب را افزایش داده و مضمون کلاسیک آنرا تقویت کرده است کتاب همیلتون بهرغم کاستیها و سوگیریهای آن،نخستین متن قابل اعتنا در حوزه جامعهشناسی دین است و اثر ارزشمندی است که با توجه به خلا موجود و زمان کوتاهی که از تالیف آن گذشته است،می تواند به عنوان یک مرجع درسی در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد مطالعات میدانی اهتمام مینمایند و یا اینکه هر دو الگو را در دو بخش متمایز در یک مجموعه گرد آوردهاند.
این فصل که تحت عنوان دین و همبستگی آورده شده است،آرای دورکیم را درباره دین مورد بررسی قرار میدهد و پیش از آن به طرح نظریات مردمشناس تاثیرگذار بر آرای دورکیم،یعنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همیلتون ضمن پرهیز از هرگونه استناد جستن به ادیان غیر مسیحی،از هرگونه مقایسه و مقارنهای دراینباره نیز خودداری نموده است کتاب حاضر،ضمن طرح «نظریههای تبیینی»موجود درباره دین و نقد و مقایسه آنها به بیان و تشریح موضوعات مهم این حوزه مانند هزارهگرایی، تابو و مناسک،دنیاگرایی و گونه شناسی تشکلهای دینی نیز می پردازد رابرتسون اسمیت میپردازد."