خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب از همین یک گزاره مقدم برمیآید که نه تنها دوره حقایق ازلی و ابدی سرآمده که دیگر توافقی نیز در مورد شاکله واقعیت(عینی)،موجود نیست و لذا این انسانهایند که سازنده حقایق خود باید به شمار آیند،(ص 136)اما در این دنیای تازه که هیچگونه امتیازی را اعم از ملیت،طبقه،نژاد و جنسیت برنمیتابد.
در دنیایی که ساخته تلاش آدمی است،روشنفکر فقط ابزارهایی دنیوی(غیر دینی)در اختیار دارد و لذا باید بطور مادام العمر درگیر جدال با همه اولیای بصیرت باشد که هیچ مخالفت و یقین هیچ نوع تنوعی را برنمیتابند(ص 133)چراکه با آمرینی که مدعی حق دنیوی برای دفاع از حکم الهیاند، در هر کجا که باشند،هیچ مناظرهای نمیتوان کرد، چیزی که-مناظره-هسته اصلی عمل روشنفکر است (ص 134).
*روشنفکر سعید،معلوم نیست آگاهی خود را از کجا میآورد یا چگونه کسب میکند؟به دیگر سخن چگونه روشنفکر،روشنفکر میشود؟این آگاهی،این رویکرد انتقادی،این خلاف پارادایم غالب بودن و این بصیرت دیگرگونه از کجا و چگونه حادث میشود؟ سخنرانیهای سعید اول بار از طریق رسانههای تودهای(سمعی-بصری)انتشار یافته،آنگاه با کمترین تغییر،به قالب رسانه مکتوب(کتاب)تقلیل پیدا کرده است.
(کما اینکه فوکو نیز مدعی است هرگز آنها را ندیده است)ولی حرفههایی وجود دارند که روشنفکرند!بههرحال این نکتهای است که بنظر میرسد خود سعید نیز با آن موافق باشد، لیکن در متن-سخنرانی-بعضا خلط میشود و لذا باید بر آن تفطن داشت.
5-روشنفکر سعید،معلوم نیست آگاهی خود را از کجا میآورد یا چگونه کسب میکند؟به دیگر سخن،چگونه روشنفکر،روشنفکر میشود؟این آگاهی،این رویکرد انتقادی، این خلاف پارادایم غالب بودن و این بصیرت دیگرگونه از کجا و چگونه حادث میشود؟موضوعی که سعید هیچگاه بدان نمیپردازد."