خلاصه ماشینی:
"توسعه بلاوقفهای که در انسانشناسی فرهنگی،یعنی جانشین به حق مردمشناسی از آغاز دهه 70 میلادی،بویژه در زمینه روششناختی،آغاز شد امروز بهحدی رسیده است که فاصله قبلی با جامعه شناسی را به حداقل رسانده و انسانشناسی را بدل به علمی کرده که در کشورهای اروپایی و آمریکایی،حجم تولید ادبیات اندیشمندانی که با الگو گرفتن از مفهوم«علم»در علوم طبیعی، پژوهش در مورد انسانها را پایهگذاری کردند،از همان آغاز،بنا را بر آن گذاشتند که انسانها را به دو گروه«متمدن»و«بدوی»تقسیم کنند تا علم جامعهشناسی درباره اولی و مردمشناسی درباره دومی پژوهش کند اگر به عمق گفتمان جامعهشناسی دهه 50 و 60 میلادی بنگریم،درواقع،واژه«ابتدایی»را نه تنها شامل«موضوع مورد مطالعه »بلکه به«پژوهشگر»و«روش مطالعه مردمشناختی»نیز تعمیم یافته میبینیم آنجا که جامعهشناسی به سوی اتنومتدولوژی(روششناسی مردمی)میرفت،مردمشناسی نیز میتوانست حوزه مطالعاتی خود را به جوامع غیر ابتدایی نیز گسترش دهد و به سوی«انسانشناسی فرهنگی»حرکت کند آموزشی و پژوهشی آن تقریبا مشابه با جامعهشناسی است.
درحالیکه عمر این دو علم در ایران کمابیش برابر است و اساتیدی که آنها را به ایران وارد کردند و آموزش و پژوهش را در آن دو پایهگذاری کردند همگی عموم تحصیل کردگان کشورهای فرانسوی زبان و عمدت فرانسه هستند،اما فاصله گرفتن آن دو در ایران نیز بهگونهای شبیه به اروپا رخ داد:از یکسو کرسیهای متعدد جامعهشناسی در دانشگاههای کشور گشوده شدند و جامعهشناسی توانست به عنوان یکی از دروس پایه به رشتههای خارج از حوزه علوم اجتماعی نفوذ کند و دانشی ضروری برای تمامی کسانیکه بهگونهای حرفهای با امور اجتماعی سروکار دارند،به شمار آید و سرانجام پژوهشهای بیشماری به جامعهشناسان پیشنهاد شود."