خلاصه ماشینی:
"بحث میکنند که بیشتر جنبههای فردی مطالعه کردن را در نظر میگیرند،اما رهنمودهای این کتاب بیشتر نقد و بررسی کتاب و مطالعه سرآغاز تحول فکری دکتر مسعود ناجی شیوههای مطالعه تالیف:رالفسی استیگر؛ترجمه:علی شکویی تهران:دبیرخانه هیات امنای کتابخانههای عمومی کشور، 1377 127 ص؛5000 نسخه؛5000 ریال هیچ کشوری از نسبت جمعیت کتابخوان خود راضی نیست و تمام کشورها به روشها و الگوها مختلف تشویق به مطالعه توجه دارند تا یک ارتباط دائمی و مفید بین کتاب و مردم حاصل نمایند (به تصویر صفحه مراجعه شود)جنبهء جامعهشناختی دارد و به مراکز دولتی و خصوصی دوستار کتاب و حامی رواج مطالعه راههایی را برای توسعهء عادت مطالعه در بین افراد نوسواد یا کممطالعه پیشنهاد مینماید.
در پیشگفتار کتاب،یونسکو در مورد اهمیت و علاقهء تمام کشورها به موضوع تشویق به مطالعه چنین عنوان کرده است:هدف اصلی برنامهء توسعهء کتاب یونسکو راههای ایجاد عادت به مطالعه است زیرا در امر کتاب و کتابخانه همهء کشورها در یک موضوع مشترک هستند و آن اینست که هیچ کشوری از نسبت جمعیت کتابخوان خود راضی نیست و تمام کشورها به روشها و الگوهای مختلف تشویق به مطالعه توجه دارند تا یک ارتباط دائمی و مفید بین کتاب و مردم حاصل نمایند.
در انتهای فصل نیز مؤلف دلیل اصلی عدم مطالعه در (به تصویر صفحه مراجعه شود)مناطق روستایی را فقدان کتاب میداند و عنوان میکند که در ژاپن نهضتی به نام یک کتاب در هر خانه تشکیل شد و به سه طریق توزیع کتاب در خانهها را انجام داد:توسط شاگردان مدارس به خانههای همهء روستائیان،توسط پست،و توسط امانت دادن به خود دانشآموزان که در هر سه نوع توزیع، کتابها براساس تقاضای مردم به آنها داده نمیشد ولی این نهضت ثابت کرد که انگیزهء مطالعه در کودکان و بزرگسالان را ایجاد نموده است."