خلاصه ماشینی:
"2 علامه، جایگاه تعقل و تفکر در اسلام را بسی ارج مینهد و مینویسد: «خداوند در قرآن، و حتی در یک آیه نیز بندگان خود را امر نفرموده که نفهمیده به قرآن یا به هرچیزی که از جانب اوست ایمان آورند و یا راهی را کورکورانه بپیمایند حتی قوانین و احکامی را که برای بندگان خود وضع کرده و عقل بشری به تفصیل ملاکهای آن را درک نمیکند، به چیزهایی که در مجرای احتیاجات قرار دارد، علت آورده است، مانند آیهی45، سورهی عنکبوت: ان الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر ولذکر الله اکبر،3 و آیهی83 سورهی بقره: کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون،4 وآیهی 6 سورهی مائده: ما یرید الله لیجعل علیکم من حرج ولکن یرید لیطهرکم و لیتم نعمته علیکم لعلکم تشکرون.
علامهی در بحث از آسمانهای هفتگانه در قرآن، از این یافتههای علمی مدد میگیرند و تفسیری متفاوت از گذشتگان ارایه میدهند: آری امروز این مسأله، واضح و ضروری شده که کرات و اجرام آسمانی هرچه و هرجا که باشند، موجودی مادی و عنصری جسمانی هستند که آنچه از احکام و آثار که در عالم زمینی ما جریان دارد نظیرش در آنها جریان دارد و آن نظامی که در آیات شریفه قرآن برای آسمان و اهل آسمان ثابت شده… هیچ شباهتی به این نظام عنصری و محسوس در عالم زمینی ما ندارد بلکه به کلی منافی با آن است.
50 علامهی طباطبایی، درتفسیر مسأله رجم شیاطین توسط شهابها، برخوردی مشابه را پیش میگیرند و با معتبر دانستن یافتههای علمی، تفسیر این دسته از آیات را مورد تجدید نظر قرار میدهند: مفسران برای اینکه مسألهی استراق سمع شیطانها در آسمان را تصویر کنند و نیز تصور کنند که چگونه شیطانها در این هنگام با شهابها تیراندازی میشوند، توجیهاتی ذکر کردهاند که همه براین اساس استوار است که آسمان عبارت است از افلاکی محیط به زمین؛ و جماعتهایی از ملائکه در آنافلاک منزل دارند."