چکیده:
زبان جعبهی اسرار آمیزی است که دسترسی به درون آن و زدودن رموز و اسرار تنیده شده بر اطراف آن نیازمند تواناییها و آمادگیهای فراوانی است!یکی از معضلات بشر در گذشته و به خصوص امروز،یافتن مقاصد و نیات صاحبان سخن است.این معضل به ویژه برای جوامعی که در صددند مبانی فرهنگ خویش را با بهرهگیری از متون و نوشتارهای زبانی استخراج کنند،دو چندان میشود. در این نوشتار بر آنیم که از راهکارهای یافتن معنی در زبان عربی سخن بگوییم و مبانی نظری این امر را بشکافیم و نتایجی را که از این مبانی حاصل میشود تبیین کنیم.
خلاصه ماشینی:
"(6)-پییر گیرو،نشانه شناسی،ترجمهی محمد نبوی صص 31-51 نشانهای به سمتی اشاره دارد،بیننده در مواجهه با این علائم باید معنای مقصود را دریافت کند تا
معنی شناسی به عنوان بزرگترین معضل میان مسلمانان خود را نشان داده است.
آیا معنی واحد است و یا یک متن میتواند معانی متعددی داشته باشد؟اختلاف در برداشتها از
در این میان موضوع قابل تأمل این است که معنییابی و نحوهی دستیابی به معنی هرچند در
میکنند و تبلیغ مینمایند که چه بسا با اصول حاکم بر زبان منافات داشته باشد!باید این نقطه
این قول،و اعتقاد به اینکه پیوند میان الفاظ و معانی آنها ارتباطی خود به خودی و بدون
5-حجیت ظواهر و اصل بودن دلالت الفاظ نیز از جمله مبانیای است که باید مد نظر
اصول و قواعد کلی و عقلایی حاکم بر ارتباطات زبانی برای فهم معنی لازم است.
6-دلالتهای برون متنی نیز از جمله عوامل موثر در تشکیل معنی است.
دریافت صحیح معنی را توجه به فنون ادبی و قواعد حاکم بر زبان دانستیم این است که زبان به
نکته،به معنی اعتقاد داشتن به وجود معنایی مستقل و نهایی در یک متن است که خواننده باید آن
خواننده بر اساس انتظارات و پیش داوریهای خود معنایی را به متن القا میکند,و این امر
این پیش دانستهها تنها در صورتی مفید واقع خواهند شد که در جهت فهم اثر و متن مورد نظر به
در این میان آنچه معیار و محک اصلی در تعیین درست از نادرست است و باید به
باشد و همراه خوبی برای دلالتهای زبانی محسوب شود،از دیگر نیازهای این عرصه است."