Skip to main content
فهرست مقالات

شیخ بهایی عالم بزرگ ذوفنون

نویسنده:

(9 صفحه - از 15 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : شیخ‌بهایی ، اصفهان ، فارسی ، فقه ، کشکول ، شیخ‌بهایی عالم بزرگ ذوفنون ، اشعار ، بهاء الدین عاملی ، شیخ بهاء الدین ، معروف

خلاصه ماشینی:

"باوجود این،شیخ بهایی اگرچه در حوزه‌ی علمیه اصفهان به تدریس فقه‌ اختصاص داشته،اما در زمینه‌های مختلف‌ علمی به مباحثه و تالیف و تصنیف اشتغال‌ داشته و مشرب او تقریب بین شریعت و طریقت یا فقه و عرفان بوده است،چنان‌که‌ منظومه‌ی نان و پنیر فارسی را با عبارتی به‌ نشر عربی آغاز کرده و طی آن فقیهانی را که‌ تصوف ندانند و صوفیانی را که فقه نشناسند، زندیق خوانده و کسی را که بین فقه و تصوف‌ جمع کند،محقق و بر حق شناسانده و گفته‌ است: تمام عمر با اسلام در داد و ستد بودم‌ کنون می‌میرم و از من بت و زنار می‌ماند3چ‌ بلکه در منظومه‌ی شیر و شکر،همه‌ی‌ علوم رسمی و متداول را علم مجازی خوانده و کتاب‌های علوم عقلی را یکان یکان مورد قدح‌ قرار داده و گفته است: ای کرده به علم مجازی خوی‌ نشنیده ز علم حقیقی بوی‌ سررم به حکمت یونانی دل‌ سر ز حکمت ایمانی‌ در علم رسوم گرو مانده‌ نشکسته ز پای خود این کنده‌ بر علم رسوم چو دل بستی‌ بر اوجت اگر ببرد،پستی‌ یک در نگشود ز مفتاحش‌ اشکال افزود ز ایضاحش‌ ز مقاصد آن مقصد نایاب‌ ز مطالع آن طالع در خواب‌ راهی ننمود اشاراتش دل‌ شاد نشد ز بشاراتش‌ محصول ندهد محصل آن‌ اجمال افزود محصل آن‌ تا کی ز شفاش شفاطلبی وز کاسه‌ی زهردوا طلبی اگرچه در تشیع شیخ بهایی باتوجه به‌ تعلق او و خانواده‌اش به شیعیان جبل عامل و نیز تالیفات بسیارش در فقه و معارف شیعی و به خصوص قصیده‌ی معروف«وسیله الفوز و الامان»او در مدح امام زمان(عج)جای هیچ‌ گونه تردیدی نیست،بعضی از علمای اهل‌ سنت،شیخ بهایی را که صحیح بخاری و مسلم را نزد محمد بن محمد لطیف مقدسی‌ شافعی خوانده و از او اجازه‌ی حدیث اخذ کرده‌ و هم بر تفسیر زمخشری و تفسیر بیضاوی، حاشیه نوشته و به خصوص در مسافرت‌های‌ خود به قلمرو عثمانی ظاهرا بر اثر تقیه با اهل‌ نست مماشات می‌کرده است،سنی مذهب توهم کرده‌اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.