چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی>صورت گرفته است.
جامعهء آماری پژوهش را دانشآموزان دختر دورهء متوسطه منطقهء چهار تهران به تعداد 12000 نفر تشکیل میدهند.تعداد دانشآموزان،با استفاده از جدول مورگان،380 نفر و تعداد دبیران زن،88 نفر تخمین زده شد.ابزار جمعآوری اطلاعات،پرسشنامهای دارای 39 سؤال 5 گزینهای بود که پس از تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج زیر به دست آمد:
پیشرفت دانشآموزان در یادگیری درس عربی،به عنوان متغیر وابسته،با متغیرهای مستقل دیگری چون علاقهء دانشآموزان به این درس،شرایط خانوادگی آنها،رشتهء تحصیلی معلمان،ارتباطات عاطفی آنها از امکانات آموزشی،موقعیت جغرافیایی مدرسه، برنامهریزی مدرسه و محتوای کتابهای عربی رابطه دارد.
خلاصه ماشینی:
توزیع فراوانی نظرات دبیران و دانشآموزان دربارهء سؤال 1؛آیا بین علاقهء دانشآموزان به درس عربی با پیشرفت آنان در این درس رابطه وجود دارد؟ (تصویرتصویر) با توجه به جدول توزیع فراوانی،اگر جمع گزینههای حد زیاد را یکجا مورد توجه قرار دهیم معلوم میشود که علاقه در یادگیری درس عربی تأثیر زیادی دارد و نظر معلمان 45 درصد و نظرات دانشآموزان 25 درصد است.
توزیع فراوانی نظرات دبیران و دانشآموزان دربارهء سؤال 3؛آیا بین ارتباطات عاطفی معلمان عربی با پیشرفت درس عربی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ (تصویرتصویر) با توجه به جدول توزیع فراوانی،معلوم میشود که 3/44 درصد دبیران در مجموع گزینههای خیلی زیاد و زیاد،اظهار داشتند که ارتباطات عاطفی معلمان در یادگیری درس عربی تأثیر دارد و نظر دانشآموزان نیز در این باره 5/34 درصد است.
توزیع فراوانی نظرات دبیران و دانشآموزان دربارهء سؤال 4؛آیا بین عملکرد معلمان در تدریس عربی با پیشرفت درس عربی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ (تصویرتصویر) با توجه به جدول توزیع فراوانی معلوم میشود که در گزینههای زیاد اظهار داشتند که عملکرد معلمان در تدریس عربی برای یادگیری درس عربی تأثیر دارد و نظرات دانشآموزان 1/41 درصد و نظرات معلمان 34 درصد است که 1/7 درصد نظرات معلمان در این مورد کمتر است.
توزیع فراوانی نظرات دبیران و دانشآموزان دربارهء سؤال 7؛آیا بین برنامهریزی مدرسه با پیشرفت درس عربی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ (تصویرتصویر) با توجه به جدول توزیع فراوانی معلوم میشود که در گزینههای زیاد 3/47 درصد از معلمان 9/40 درصد از دانشآموزان اظهار داشتند که برنامهریزی مدرسه در یادگیری درس عربی تأثیر دارد.