چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فعالیتهای زبانآموزی دورهی پیشدبستان بر رشد زبان گفتاری دانشآموزان پایهی اول دورهی ابتدایی انجام شد.جامعهی آماری این وهش جمعا 8834 نفر از دانشآموزان دختر و پسر در مدارس دولتی آمورش و پرورش منطقهی 15 شهر تهران بودند.با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای،100 نفر از دانشآموزان(50 دختر و 50 پسر)به عنوان نمونه انتخاب شدند.از این تعداد،50 نفر دورهی پیشدبستان را گذرانده بودند و 50 مفر دیگر این دوره را نگذرانده بودند.روش این پژوهش،توصیفی از نوع پس رویدادی یا علی-مقایسهای، و ابزار مورد استفاده در این پژوهش،آزمون رشد زبان ẓtold-p:3Ẓ بود.اطلاعات به دست آمده از طریق آمار توصیفی و استنباطی(آزمون t )مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که رشد زبان گفتاری که شامل مهارتهای واژگانی و مهارتهای دستوری است،در دانشآموزان پایهی اول ابتدایی که دورهی پیشدبستانی را گذراندهاند،از دانشآموزان همپایهی خود که این دوره را نگذراندهاند بیشتر است و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار است.به علاوه،در این پژوهش تفاوت معنیداری بین دختران و پسران از لحاظ رشد زبان گفتاری مشاهده نشد.
This study was aimed at examining the effects of preschool language programs on the development of verbal communication skills ofYl students. Of a total of 8834 primary school students, a randomly selected sample of 100 students took part in the study. Half of the sample did a preschool program prior to their enrolment at primary school whereas the other half did not. The instrument used for data collection was TOLD• P:3. Results indicated that language skills in the group with preschool experience were significantly higher than those of others. No difference was found between boys and girls.
خلاصه ماشینی:
اطلاعات به دست آمده از طریق آمار توصیفی و استنباطی(آزمون t )مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که رشد زبان گفتاری که شامل مهارتهای واژگانی و مهارتهای دستوری است،در دانشآموزان پایهی اول ابتدایی که دورهی پیشدبستانی را گذراندهاند،از دانشآموزان همپایهی خود که این دوره را نگذراندهاند بیشتر است و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار است.
مهمتر این که نتایج تحقیقات بسیاری مانند سنگبری(1372)،صالحپور(1356)،عیسیزاده(1365)و هارت و رایزلی2(1995)دربارهی تأثیر برنامههای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دورهی ابتدایی،مؤید ضرورت سرمایهگذاری بیشتر برای آموزش بهتر و تدارک برنامههای کیفی برای دورهی پیش از دبستان و نشاندهندهی کسب موفقیتهای بیشتر کودکان در سالهای تحصیلی بعد از گذرانیدن این دوره است.
در این تحقیق،تأثیر سطح سواد والدین نیز بررسی شد و نتایج نشان داد:«آموزشهای پدرانه و مادرانه5تأثیری مثبتی بر مهارتهای زبانی کودکان دارد،اما این متغیر از تأثیر کمتری نسبت به حضور کودک در مراکز پیشدبستانی برخوردار است Marjanovic, 2006:170 173).
این بررسی که در دورهی ابتدایی و در مقایسهی کودکان با تجربهی پیشدبستان و بدون پیشدبستان صورت گرفته بود، بیشترین اثر را مربوط به رشد زبانی کودکانی دانسته است که تجربهی آموزش پیش از دبستان دارند.
مشخصات پژوهش1-هدف هدف کلی پژوهش حاضر عبارت است از:بررسی رشد زبان گفتاری دانشآموزان دختر و پسر پایهی اول ابتدایی که فعالیتهای زبانآموزی دورهی پیش از دبستان(شامل:قصهگویی و (1).
نتایج به دست آمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون،اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارتهای زبانی کودکان فارسی زبان تهران به دست داده است(حسنزاده و مینایی،1380: 119).