خلاصه ماشینی:
بخش دوم با عنوان«دربارهی سازمان برنامهی درسی در دورهی ابتدایی»،مشتمل بر چهار فصل است:در فصل پنجم،گروهبندی کودکان در مدارس ابتدایی،مزایا و محدودیتهای گروهبندی، تشکیل گروههای آموزشی،تدریس گروهی،مزایا و محدودیتهای آن،در فصل ششم:سازمان دادن تجارب یادگیری،اصول و انواع سازمان دادن برنامهی درسی در دورهی ابتدایی،در فصل هفتم، سازمان دادن کلاس برای زیستن و یادگیری،اصول و روشهای آموزش مبتنی بر روانشناسی یادگیری، مبتنی بر ارزشهای متعالی جامعه،و مبتنی بر هدفهای کلی آموزش و پرورش ابتدایی،در فصل هشتم، رهبری و توسعهی برنامه درسی،وظایف رهبری آموزشی و برنامهریزی درسی در دورهی ابتدایی آمده است.
بخش سوم با عنوان«درباره حوزههای برنامهی درسی مدارس ابتدایی»،مشتمل بر شش فصل است: در فصل نهم،دربارهی ارتباطات،مهارتهای زبان،ویژگیهای عمده و هدفهای آموزش برنامهی جدید مهارتهای زبان،در فصل دهم،زیستن باهم،مطالعات اجتماعی،هدفها و سازمان دادن برنامهی مطالعات اجتماعی،آموزش حفاظت محیط زیست،و در فصل یازدهم،آموزش و روابط کمی،ریاضیات دورهی ابتدایی،هدفها و محتوای ریاضیات ابتدایی،در فصل دوازهم،کشف محیط طبیعی(علوم در برنامهی مدارس ابتدایی)،هدفها،وسعت و توالی و ابعاد برنامهی علوم،در فصل سیزدهم:سالم زیستن(بهداشت و تربیت بدنی)،هدفها و مؤلفههای اصلی برنامهی بهداشت و تربیت بدنی،انواع خدمات بهداشتی،ورزش و تربیت بدنی و در فصل چهاردهم،غنیسازی و زیبا کردن زندگی(هنرهای زیبا)،جایگاه هنرهای زیبا در برنامهی درسی مدارس ابتدایی،سرود،موسیقی،و انواع هنرهای زیبا بحث شده است.