چکیده:
در این مقاله،تأثیرات به کارگیری فاوا بر اخلاق دانشآموزان پسر دورهی راهنمایی مورد بررسی قرار گرفته است.. روش انجام پژوهش«پیمایشی»و روش تحقیق«علی-مقایسهای»است.بدین منظور،نمونهای به تعداد کل 180 نفر از دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی پسرانه مناطق 3،4 و 1 آموزش و پرورش شهر تهران به صورت هدفمند انتخاب و با استفاده از دو پرسشنامهی فاوا و نگرش اخلاقی مورد مطالعه قرار گرفتند.نتایج به دست آمده از این مطالعه،با استفاده از روشهای ترکیبی آماری مورد تجزیه و تحلیل واقع شد و«مهارت ارتباط مجازی»به عنوان تأثیرگذارترین عامل مؤثر بر نگرش اخلاقی دانشآموزان شناخته شد.
یافتهها حاکی از آن است که گرچه«مهارت ارتباط مجازی»بر نگرش اخلاقی دانشآموزان پسر دورهی راهنمایی منتخب مؤثر است و میتوان نتیجه گرفت که به کارگیری فاوا بر نگرش اخلاقی دانشآموزان بهطور کلی تأثیرگذار است،ولی از آنجا که نگرش اخلاقی خود دارای سوء سهگانه شناختی،عاطفی و آمادگی برای عملکرد میباشد،تأثیرات عامل فاوا یعنی «مهارت ارتباط مجازی»صرفا به دو سطح عاطفی ارزشهای اخلاقی و آمادگی برای عملکرد نسبت به ارزشهای اخلاقی مربوط میشود و بر سطح شناختی ارزشهای اخلاقی تأثیر معناداری ندارد.
The paper was conducted to study the effects of utilizing ICT on ethical attitude of guidance schools male students. The statistical population of study consisted of I, 3 & 4 educational districts' students int Tehran City. Sampling procedure was based on puropseful sampling method and 180 subjexts were selected to survey. Two JCT and ethical attitude researcher-made questionnaires were be utilized. Compounded statistical methods were taken to analyze the data, consequently, "Virtual Communication Skill" was recognized as the most outstanding JCT factor for changing students' ethical attitude.
Findings demonstrate that despite the effect of "Virtual communication Skill" on students' ethical attitude, Dur to the three levels of attitude; cognitive, affective and readiness for behavior, the impacts of "Virtual Communication Skill" were definitely limited in two levels of readiness for behavior and affective state of ethical values and there was no significant effect on cognitive level's of ethical attitude.
خلاصه ماشینی:
1-1-آیا«مهارت ارتباط مجازی»بر«نگرش اخلاقی»در حوزهی شناخت تأثیر دارد؟ محاسبات و نتایج در جدول 2 نشان میدهند که بین متغیر کمکی(نگرش اخلاقی پدران در حوزه شناختی)و متغیر مستقل(مهارت ارتباط مجازی)در دو گروه اثر متقابل وجود دارد(534/39- F و 000/0- P ).
جدول 2-خلاصهی محاسبات تحلیل کوواریانس مربوط به تأثیر«عامل مهارت ارتباط مجازی»بر نگرش اخلاقی در حوزهی شناختی منبع\جمع مجذورها\درجه آزادی\میانگین مجذورها\ F \سطح معناداری متغیر همپراش\552/1\1\552/1\534/39\816/0 مستقل\724/6\1\724/6\237/0\628/0 خطا\729/1590\56\406/28\\ کل اصلاح شده\639/1647\58\\\ به منظور پاسخ به این پرسش از مدل تحلیل واریانس بلوکی به عنوان آزمون آماری جایگزین استفاده شد که نتایج ن در جدول 3 منعکس شده است.
جدول 5-خلاصهی محاسبات تحلیل کوواریانس مربوط به تأثیر«عامل مهارت ارتباط مجازی»بر نگرش اخلاقی در حیطهی آمادگی برای عملکرد منبع\جمع مجذورها\درجهی آزادی\میانگین مجذورها\ F \درجهی معناداری متغیر همپراش\605/173\1\605/173\052/3\086/0 مستقل\172/827\1\172/827\540/14\000/0 خطا\794/3185\58\889/56\\ کل اصلاح شده\508/4118\58\\\ به منظور پاسخ به این پرسش از مدل تحلیل واریانس بلوکی به عنوان آزمون آماری بدیل تحلیل کواریانس استفاده شد که نتایج آن در جدول 6 آمده است.
جدول 7-خلاصهی محاسبات تحلیل کوواریانس مربوط به تأثیر«عامل مهارت ارتباط مجازی»بر نگرش اخلاقی با در نظر گرفتن درآمد منبع\جمع مجذورات\درجهی آزادی\میانگین مجذورات\ F \درجهی معناداری متغیر همپراش دوم\719/1738\1\719/1738\699/43\000/0 متغیر مستقل\656/202\1\656/202\093/5\734/0 متغیر همپراش اول\639/4\1\639/4\117/0\734/0 خطا\377/2188\55\789/39\\ به منظور پاسخ به این پرسش از مدل تحلیل واریانس بلوکی به عنوان آزمون آماری جایگزین استفاده شد که نتایج آن در جدول 8 آمده است.
جدول 9-خلاصهی محاسبات تحلیل کوواریانس مربوط به تأثیر عامل«مهارت ارتباط مجازی»بر نگرش اخلاقی با در نظر گرفتن تحصیلات پدران منبع\جمع مجذورات\درجهی آزادی\میانگین مجذورات\ F \درجهی معناداری متغیر همپراش دوم\557/90\1\557/90\316/2\134/0 متغیر مستقل\493/249\1\493/249\304/6\015/0 متغیر همپراش اول\073/10\1\073/10\258/0\015/0 خطا\385/2150\55\098/39\\ به منظور پاسخ به این پرسش از مدل تحلیل واریانس بلوکی به عنوان آزمون آماری جایگزین استفاده شد که نتایج آن در جدول 10 آمده است.