چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت چگونگی فرایند جست و جوی اطلاعات پیوسته دانشجویان کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های دولتی شهر تهران انجام پذیرفته است. با توزیع پرسشنامه بین 36 دانشجوی ویژگی های جمعیت شناختی، میزان دانش جست و جو و زمینه های علاقه مندی آنها در اینترنت مشخص گردید. بر پایه یافته های پرسشنامه چهار سناریوی جست و جو در زمینه های موضوعی علمی پژوهشی، اخبار و سرگرمی طراحی و در اختیار دانشجویان قرارگرفت. با استفاده از بستهء نرم افزاری Track 4 win کلیهء حرکات و رفتار جست و جوی دانشجویان در چند پایگاه اطلاعاتی در محیط access Microsoft در قالب گزارش ثبت و ضبط شد. در پایان جست و جوها از یکایک دانشجوبان مصاحبه ای با چهار پرسش (سه پرسش بسته و یک پرسش باز به عمل آمد. باکاربرد روش تحلیل گزارش و بستر قرار دادن مدلی برگرفته از مدل فرابند اطلاع جویی مارکیونی نی مشخص شدکه دانشجویان در فرایند جست و جوی خود به ترتیب در مراحل ارزیابی نتایج 63/35 درصد فرمول بندی و اجرای پرسش با 42/27 درصد، گزینش منبع با 32/17 درصد؟ اسنخراج اطلاعات با 99/14 درصد، دریافت مسئله با 82/2 درصد، و توقف انعکاس با 87/1 درصد در حال تردد و توقف بودند. بر پایه گزارش های به دست آمده رفتارهای کاربران به لحاظ تعداد رکورد زمان، سناریو ضریب موفقیت، مدرک نوع سایت های مورد بازدید تکرار استفاده از سایت یا سایت های خاص راهبرد کاوش نوع و میزان خطا وکلید واژه ها مورد بررسی قرار گر فت.
خلاصه ماشینی:
"مقاله پژوهشی اصیل:اثربخشی گروهدرمانی متمرکز بر ابراز وجود در کاهش پرخاشگریو بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی احمد عاشوری1،مهدی ترکمن ملایری2،زهرا فدایی3 gnisaerceD ni yparehT puorG gniniarT evitressA fo ssenevitceffE ehT stnedutS loohcS hgiH ni tnemeveihcA cimedacA gnivorpmI dna noisserggA 2eeadaF arhaZ,1ireyalaM namkroT idheM,*iruohsA damhA کیده {IBهدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروهدرمانی متمرکزبر ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلیدانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شده است.
yparehT ylimaF ni emmargorP eerged s'retsaM fo tnedutS ehT &%05507RVRG055G% قدمه پرخاشگری یکی از مسایل مهم دوره نوجوانی است(نانجل1،اردلی2،کارپنتر3و نیومن4،2002؛پلگرینی5ولانگ6،2002؛بونیکا7،یشوا8،آرنولد9،فیشر10و زلجو11،2003)و مشکلات مربوط به خشم همچون کینهورزی وپرخاشگری از دلایل مهم ارجاع کودکان و نوجوانان برایمشاوره و رواندرمانی است(آبیکوف12و کلین13،1992؛سوخودولسکی14،کاسینوف15و گرمن16،2004).
سپس از(1)- elgnaN (2)- yeldrE (3)- retnepraC (4)- namweN (5)- inirgelleP (6)- gnoL (7)- acinoB (8)- avohseY (9)- dlonrA (10)- rehsiF (11)- ojleZ (12)- ffokibA (13)- nielK (14)- ykslodohkuS میان دانشآموزان سال اول دبیرستانهای این ناحیه به کمکچک لیست پژوهشگر ساخته،125 نفر دانشآموز کهدست کم سه مورد از معیارهای رفتار پرخاشگرانه را داشتند،گزینش شدند.
برای بررسی فرضیه نخست پژوهش(آموزش مشاورهگروهی جرأتورزی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزانمؤثر است)آزمون تحلیل واریانس یک راهه به کار برده شد.
فرضیه دوم پژوهش(آموزش مشاوره گروهیجرأتورزی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مؤثر است)نیزبا بهرهگیری از آزمون تحلیل واریانس یک راهه سنجیده شدو بین گروهها در مرحله پسآزمون تفاوت معنیدار دیده شد (10/0<p,16 و 2-fd,62/6-F) .
بررسی تفاوت میانگینهابه کمک آزمون شفه نشان داد که این معنیداری (50/0<p) در هر سه گروه دیده میشود و بیانگر تأثیر مشاوره گروهیجرأتورزی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروهآزمایشی در مقایسه با گروه گواه میباشد."