چکیده:
ظهور تکنولوژی ارتباطات و اینترنت امکان اشتراک اطالعات و تبادل آسان اطالعات بین سیستمهای کامیپیوتر یرا به وجود آوده است.این فناوریهای نوین بستری مناسب را برای خدمات الکترونیک یاز جمله انجام مبادلات تجاری،ارائه خدمات برخط مانند بانکداری و تجارت الکترونیکی ایجاد کردهاند.توجه امنیت به اطلاعات به اندازه توسعه و همهگیر بودن فناوری اطلاعات اهمیت دارد.لذا امنیت اطلاعات هر ک شور یکی از مهمترین عوامل موفقیت در تجارت الکترونیک و به تبع آن بازاریابی الکترونیکی است و تامین آن بطور منطقی بر عهده همان کشور است.نتایج حاصل از یک پژوهش میدانی در مجله امنیت اطلاعات امریکا، نشان میدهد بازار محصولات و خدمات امنیت اطلاعات از سال 2005 با نرخ رشد سالیانه 25%مواجه است.با وجود گذشت بیش از یک دهه از تحقیقات امنیت اطلاعات در دنیا،این موضوع در ایران همچنان بکر باقی مانده است.عدم درک و شناخت کافی مسوولین و کاربران از اهمیت و جایگاه مقوله بازار امنیت اطلاعات،رود بیسابقه بازار شرکتهای داخلی فعال در این حوزه را سبب شده است.این مقاله پس از معرفی بازار محصولات امنیتی به بررسی نقش امنیت در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال میپردازد.سپس فناورهای امنیتی معرفی و طبقه بندی میشوند.در ادامه بازارهای محصولات و خدمات امنیت اطلاعات در چنند کشور نمونه بررسی و تحلیل شده و فروشندگان برتر این محصولات در دنیا،معرفی میشوند.در آخر بازار این محصولات در کشور معرفی و وضعیت بازار امنیت اطلاعات در کشور در مقایسه با دیگران ارائه میشود.با استفاده از نتایج فوق در انتها پیشنهاداتی برای بازار این محصولات در ایران و راهکارهایی برای تحقیقات بازار در این حوزه ارائه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
") نرمافزار رمزنگاری(زیرساخت کلید عمومی PKI و سایر) نرمافزار حفاظت از اسم رمز نرمافزار امنیت ارتباطات نرمافزار مدریتامنیت خدمات امنیت اطلاعات مشاوره(ارزیابی ریسک/یکپارچگی سیستم/ارزش افزوده) دورباره فروشی خدمات امنیت مدیریت شده سایر خدمات (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(3)بازار خدمات و محصولات امنیت اطلاعات امریکا در سال 20083.
جدول(1)طبقهبندی محصولات و خدمات امنیت در کره (به تصویر صفحه مراجعه شود) مختصری از پیمایش:محصولات و خدمات متنوعی که برای کاهش خطرات توسعه داده شدهاند میتوانند در سه دستهبندی زیر قرار گیرند: فاز اول حفاظت(فاز حفاظتی):آنتی ویروس و فایروال فاز حفاظت از جریان اطلاعات(فاز جریان محور):زیرساخت کلید عمومی (PKI) ،شبکه خصوصی مجازی (VPN) .
(شکل 3 سمت چپ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(3 سمت راست)انواع محصولات عرضه شده توسط فروشندگان محصولات اطلاعات تایوانی در سال 2001 و سمت چپ بازار محصولات اطلاعات تایوانی در سال 2004[19] توسعه زیرساخت کلید عمومی (PKI) از نظر تعیین اینکه آیا تایوان میتواند دسترسی اینترنتی قابل اطمینان،امن و گستردهای را در سالهای اتی ایجاد کند بسیار مهم خواهد بود لذا دولت 5/30 میلیارد دلار تایوانی روی پروژه دیجیتال تایوان سرمایهگذاری نموده[20].
طبق گزارش ابرار اقتصادی،به گفته دبیر کمیسیون افتا در سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران در خصوص وضعیت پروژههای در دست اجرا شرکتها؛متاسفانه در این مدت کارهای بسیار محدودی به بخش خصوصی واگذار شده است و علیرغم همه وعدههای مسوولین مربوطه دولتی،نه تنها امنیت اطلاعات در کشور از جایگاه و ارزش مشخصی برخوردار نشده بلکه برخی از شرکتها نیز با ارایه خدمات و سرویسهای نامناسب،بازار این حوزه را به شدت تحت تاثیر عملکرد نامناسب خود قرار دادهاند."