چکیده:
مسیر حس میشود.در پایان پیشنهاداتی برای بهبود و توسعه برنامههای ارزیابی عملکرد کارکنان دولت و رفع مشکلات و نواقص موجود و همچنین ارتقای اثربخشی آن ارائه شده است. ارزیابی عملکرد در تسهیل اثربخشی سازمانی،یک وظیفه مهم و حیاتی مدیریت منابع انسانی تلقی میشود.در سالهای اخیر،به نقش ارزیابی عملکرد توجه زیادی معطوف شده است،زیرا طرفداران آن معتقدند یک نظام اثربخش ارزیابی عملکرد میتواند انبوهی از مزیتها را برای سازمانها و کارکنان آنها ارزانی دارد.البته توجه به بحث ارزیابی عملکرد در سالهای اخیر در ایران بویژه در بخش دولتی قابل ملاحظه بوده و طی چند سال اخیر،دولت با پیادهسازی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان خود سعی در بهبود وضع موجود نظام ارزیابی در بین مدیران،سرپرستان،کارشناسان و کارکنان داشته است.در این مقاله،میزان اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد فعلی و قبلی کارکنان دولت بررسی شده و در این رابطه فرضیهها(7 فرضیه)و سؤالهایی مرتبط با هدف و منظور یک نظام ارزیابی صحیح در سازمان،مطرح و در قالب پرسشنامه در اختیار نمونه آماری(کارشناسان ادارات مرکزی وزارت امور اقتصادی و دارایی)قرار گرفته است،سپس نظرات آنها به صورت مقایسهای در رابطه با دو نظام ارزیابی عملکرد فعلی و قبلی کارکنان دولت بررسی،تجزیهوتحلیل شده است. یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد نظام ارزیابی عملکرد فعلی کارکنان دولت در مقایسه با نظام قبلی آن از حیث تحقق اهداف مترتب بر آن موفقتر عمل کرده و حرکت رو به جلویی در این
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) 9-4-1-نتیجهگیری باتوجهبه نتیجه آزمون و همچنین عدد معناداری در هر نمایشگر فرض H0 رد میشود،پس نظام فعلی ارزیابی عملکرد،نسبت به نظام قبلی در ارتباط با شناسایی کارکنانی که باید جایگاه آنان در سازمان تنزیل پیدا کند،مؤثرتر بوده و با استفاده از نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد به نظام تنبیهات و تشویقات و در نهایت شناسایی افراد واجد شرایط تنزیل در سازمان،به نحو قابل قبولی توجه شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 9-5-1-نتیجهگیری باتوجهبه نتیجه آزمون و همچنین عدد معناداری در هر نمایشگر فرض H0 رد میشود،پس نظام فعلی ارزیابی عملکرد نسبت به نظام قبلی در ارتباط با تعیین نیازهای آموزشی کارکنان، مؤثرتر بوده و با استفاده از نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد،توانایی تشخیص نیازهای آموزشی را داشته و برای ایجاد ظرفیت به منظور برنامهریزی منابع انسانی برای آینده،مفید بوده و همچنین برای بهروز کردن سازوکارهای آموزشی به نحو خوبی عمل کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 9-6-1-نتیجهگیری باتوجهبه نتیجه آزمون و همچنین عدد معناداری در هر نمایشگر فرض H0 رد میشود،پس نظام فعلی ارزیابی عملکرد،نسبت به نظام قبلی در ارتباط با برقراری نظام ارتباطی مؤثر در سازمان مؤثرتر بوده و در جهت ارتقای سطح آگاهیهای اجتماعی کارکنان،فراهم کردن زمینههای لازم برای بیان انتظارهای عملکردی مدیران،ارائه بازخور به مدیران،ایجاد سازوکارهای مناسب برای خودارزیابی در بین کارکنان و نیز توجه به ایجاد رابطه مبتنی بر همکاری در بین کارکنان به صورت کارا عمل کرده است."