چکیده:
تحقیق حاضر در جستجوی یافتن یک تعریف مورد قبول از آوازه،ادبیات موضوعه پژوهش شده است. اما پژوهشها نشان میدهد به دلیل آنکه آوازه در حوزههای مختلف بررسی شده است،در اینصورت تعریف مشترک و جامعی از آن درمیان صاحبنظران وجود ندارد.ازاینرو ضمن گردآوری تعاریف مطرح در ادبیات موضوعه،مدل جدیدی برای ساخت آن در بانکهای تجاری ایران معرفی شده است.در مدل جدید سازهها و روابط جدیدی از آمیخته هویت شرکت،تصویر شرکت،فرهنگ سازمانی،مسؤولیت اجتماعی،مدیریت بحرانها و کنش ذینفعان پیشنهاد شده است.در ادامه به منظور سنجش صحت مدل پیشنهادی،اطلاعات لازم از شعب هفت بانک بزرگ تهران جمعآوری شده است.نتایج تحلیل دادهها به شکل مدل تحلیل مسیر صحت ارتباط میان سازههای پیشنهادی را نشان میدهد.در ادامه تحقیق،ضمن بررسی تفاوتهای موجود در عناصر آوازه شرکت از نظر ذینفعان شعب بانکهای ایران و ارائه پیشنهادهای مربوط به آن،تفاوتهای ادراکی ذینفعان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"به بیان دیگر این تحقیق درپی آن است که مشخص کند آیا سازههای آمیخته هویت شرکت،تصویر شرکت،فرهنگ سازمانی و استراتژی شرکت میتوانند نحوه شکلگیری آوازه را در بانکهای ایران توصیف کنند و از سوی دیگر آیا متغیرهای ایفای مسؤولیت اجتماعی بهوسیله سازمان،نحوه واکنش شرکت با بحرانهایی که با آنها مواجهه میشود و همچنین کنش ذینفعان با یکدیگر و عوامل محیطی بر تصویر شرکتهای ایرانی و از این طریق بر آوازه آن تأثیر میگذارند یا خیر؟ از بعد نظری نیز این پژوهش قصد دارد تا از دیدگاه رفتار سازمانی خلأ موجود درخصوص شکلگیری آوازه در بخش بانکداری را با تبیین رابطههای جدید میان سازههای معرفیشده در مدل مفهومی تحقیق مرتفع کند.
در ضمن استفاده از استراتژی به عنوان رابط شخصیت و هویت نشان میدهد که شرکتها با رویکردی راهبردی در هنگام تدوین هویت به شخصیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که پیشتر عنوان شد،با درنظر گرفتن تحقیقات ارزشمند محققان قبلی برخی از مهمترین دلایل معرفی مدل جدید برای آوازه شرکت و همچنین مزایای آن عبارتند از: 1-در مدلهای پیشین شخصیت شرکت به عنوان مهمترین عامل تشکیل هویت معرفی شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 8-نتیجهگیری اگرچه آزمون فرضیههای انجامشده نشان میدهد که مدل مفهومی تحقیق توانسته است نحوه شکلگیری آوازه را تا میزان بسیار زیادی تبیین کند و همچنین نتایج نشان میدهد که از دیدگاه ذینفعان تحقیق درخصوص مؤلفههای آوازهساز تفاوت وجود دارد،اما بررسی ارتباط میان تصویر و سازههای ایفای مسؤولیت اجتماعی،نحو واکنش به بحرانها و کنش ذینفعان با یکدیگر نشان میدهد مدل اولیه پژوهش به برخی تغییرات نیاز دارد."