چکیده:
رسانههای دیداری-شنیداری،بخشی از میراث فرهنگی ما هستند.این رسانهها حجمی عظیم از اطلاعات را دربردارند که باید برای استفادههای آتی نگهداری شوند.دسترسی به منابع دیداری-شنیداری باید به اندازهء دسترسی به مواد چاپی،آزاد و بدون محدودیت باشد. کتابخانهها به عنوان ارائهکنندگان اطلاعات،باید مشتاق تدارک اطلاعات در مناسبترین فرمتها براینیازهای متفاوت کاربران مختلف باشند و باید همتراز با ارائهء خدمات مواد چاپی به کاربر،خدمات مواد دیداری-نیداری و چند رسانهای ارائه کنند.تقریبا هر کاربر یا بازدیدکنندهء کتابخانه،در کنار مواد چاپی،کاربر بالقوهء مواد دیداری-شنیداری است.کتابخانهها باید از پتانسیل فرمتهای دیداری-شنیداری به عنوان منابع مهم آگاه باشند و آنها را در مجموعهء خود بگنجانند.مدیریت منابع دیداری-شنیداری،در کنار تجهیزات،مستلزم داشتن دانش تخصصی است.همان قدر که هنگام کار با کتاب،داشتن دانش دربارهء ادبیات برای یک کتابدار اهمیت دارد؛به همان اندازه نیز هنگام کار با مواد دیداری-شنیداری،داشتن دانش دربارهء فیلمها،هنر،موسیقی،و مانند اینها برای وی دارای اهمیت است.بنابراین،در کتابخانههای بزرگ قطعا به کتابداران متخص این حوزه نیاز است. همچنین داشتن بودجهء رسمی برای مجموعهسازی،تدارک تجهیزات،نگهداری،انباشت، تعمیر و جایگزینی سختافزار ضروری است.منابع دیداری-شنیداری باید به صراحت در خطمشی مجموعهسازی کتابخانه گنجانده شوند و به طور جداگانه اولویتها و معیارهای گزینش آنها تعیین شود.با توجه به اهمیت مسائل مربوط به حق تألیف در این حوزه، وضعیت حقوقی منابع باید در مجموعه ثبت شود.مواد دیداری-شنیداری باید به طور طبیعی بخشی از کتابشناسی ملی کشور را تشکیل دهند.این مواد ویژگیهایی دارند که بهرهگیری از روشهای فهرستنویسی خاص را الزامی میسازد و شرایط انباشت آنها نیز مستلزم توجه خاص است.در خطمشی ذخیرهسازی محملهای دیداری-شنیداری،موضوع نیاز آتی به تجهیزات کاری و دیگر امکانات برای دسترسی به اطلاعات آن محمل نیز باید در نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"رهنمودهای ایفلا برای مواد دیداری-شنیداری و چند رسانهای در
دیداری-شنیداری باید به اندازهء دسترسی به مواد چاپی،آزاد و بدون محدودیت باشد.
چاپی به کاربر،خدمات مواد دیداری-نیداری و چند رسانهای ارائه کنند.
کتابخانهها باید از پتانسیل فرمتهای دیداری-شنیداری به عنوان منابع مهم آگاه
دانش دربارهء ادبیات برای یک کتابدار اهمیت دارد؛به همان اندازه نیز هنگام کار با مواد
مواد دیداری-شنیداری باید به طور طبیعی
تجهیزات کاری و دیگر امکانات برای دسترسی به اطلاعات آن محمل نیز باید در نظر گرفته
مواد دیداری-شنیداری و چند رسانهای در
مواد دیداری-شنیداری و تلاش برای بالا
واحدهای ارائه شده برای آشنایی با این مواد
این رهنمودنامه که برای مواد دیداری-
برای ارائهء خدمات دیداری-شنیداری و
که قرار بود در ایفلا 2002 گلاسکو ارائه شود، به علت فشرده بودن برنامهء این کنفرانس به
کنار مواد چاپی،کاربر بالقوهء مواد دیداری- شنیداری و چند رسانهای است.
همهء انواع کتابخانه و خدمات اطلاعرسانی مرتبط به صدا،تصاویر و چند رسانهای به کار
باید از پتانسیل منابع دیداری-شنیداری و چند رسانهای آگاه باشند و باید تهیهء این
دیداری-شنیداری و چند رسانهای باید در
مواد و خدمات دیداری-شنیداری و چند
منابع دیداری-شنیداری و چند رسانهای کار
ضروری است برای این منابع،به
شنیداری مرتبطند و این در حالی است که جامعهء استفادهکنندگان از کتابخانه علاقهء
مواد دیداری-شنیداری و چند رسانهای باید
برای مواد دیداری-شنیداری و چند رسانهای
برای جلوگیری از فقدان جبرانناپذیر محملهای اصلی،میزان تجزیهء آنها باید به
آن به مواد دیداری-شنیداری و چند رسانهای اختصاص یافته است.
مواد دیداری-شنیداری و چند رسانهای
مواد دیداری-شنیداری و چند رسانهای
مواد دیداری-شنیداری و چند رسانهای"