Skip to main content
فهرست مقالات

نگرشی به بازیگری (تحقیق ارژنگ فرخ پیکر)

کلید واژه های ماشینی : بازیگر ، تئاتر ، تماشاگر ، هنر ، نمایش ، تمرین ، انسان ، باور ، روح ، حرکت

خلاصه ماشینی:

"در این راه صداقت کارساز است نه‌ خودفریبی؛اگر بازیگر در مرحلهء خودشناسی‌ به عیوب خود دست یافت،نباید با خودفریبی‌ آنها را پنهان سازد و برای ارضاء خود آن عیوب‌ را نادیده بگیرد؛بلکه باید با صداقت تمام آن‌ عیوب را حتی برای همکارانش بازگو کند و اگر ابتدا به ساکن این کار برایش گران تمام‌ می‌شود؛حداقل عیوب خود را روی کاغذی‌ یادداشت کند و در عین صداقت سعی در رفع‌ عیوب خود نماید و وقتی تواضع و فروتنی لازم‌ را پیدا کرد حتی آنرا با همکارانش در میان‌ بگذارد تا آنها در رفع آن عیوب پیشنهادات و راهنمایی‌های خود را مطرح کنند و سپس‌ بازیگر با تمام توان،دریافت‌های خودش را از راه حل‌های ممکن در تمرینات بکار گیرد. در کشورهائیکه قدمت‌ تئاتری بیشتری دارند و اجرای تئاتر امری لازم و بدیهی در میان مردم شده باشد؛مابین‌ گروههای تئاتری و تماشاگران بر اثر همان‌ قدمت زمانی،این روشها مرسوم‌تر و قابل‌ دریافت‌تر شده و همین امر کمک می‌کند تا «ارتباط»و انتقال محتوای اثر سهل‌تر رخ‌ بدهد،اما در کشورهائیکه تئاتر تاریخی غیر مدون و پراکنده و بدون هدف را دنبال می‌کند ابزار مشترک بیانی مابین گروه‌های تئاتری و تماشاگران به سختی و گاه هرگز پدید نمی‌آید، برای همین در برخی مواقع نویسندگان و یا کارگردانان اجبارا به«سمبل»و«نماد»و تمثیل روی می‌آورند و در کارشان از روش‌ کنایی و مطایبه و ایما و اشاره استفاده می‌کنند و این«نماد»ها در ذهن اقشار تماشاگران‌ معانی متفاوت پیدا می‌کند و هرکدام به تعبیر خود سمبل‌ها را معنی می‌کنند و دریافتهایشان‌ پراکنده و ناهمگن است برای جلوگیری و اجتناب از این بیراهه،برای بنیاد نهادن زبان‌ مشترک تئاتری در هرمنطقه،خوبست که‌ سادگی و بی‌پیرایگی پیشه کنیم و آشکارا با واقعیت عینی مفاهیم برخورد کرده و مطابق با زبان تماشاگر و محدودهء شناخت ایشان موضوع‌ کار خود را انتخاب کنیم."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.