خلاصه ماشینی:
"حکم به برتری شعر یا شاعری بر دیگران در واقع حکمی غیر منطقی است؛زیرا این تفصیل و برتری بیش از آنکه بر برتری فنون شعری یا مهارت شاعر موردنظر دلالت داشته باشد،بر امیال شخصی فرد حکم و قضاوتکننده دلالت دارد؛بنابراین هیج غرابتی ندارد که عمرابن الخطاب در جامعهای که تعلیم و تربیت اسلامی حاکم بر آن است شعر زهیرین ابی سلمی یا نابغه ذبیانی را بهترین شعر بداند42و عایشه-که از عزت و جاهی که در حیات حضرت رسول داشت کاسته شد-شعر«لبید»را بپسندد که درباره عایشه با تحسر فراوان میسراید: ذهب الذین یعاش فی أکنافهم و بقیت فی خلف کجلد الأحزاب 43 به هر صورت،هماکنون آنگونه که کلام حضرت علی(ع)نیز دلالت دارد؛آن حضرت ضمن روایت مزبور،برای موازنه بین شاعران شروطی را لازم و ضروری میدانند.
2-هنچنین معلوم میشود قول عدهای که عقیده دارند اسلام با شعر و شاعری مخالف است و قول کسانی که عقیده دارند که ظهور اسلام موجب از رونق افتادن مباحث مربوط به شعر و شاعری شد از واقعیت به دور است؛زیرا طبق این روایت اولا مسلمانان در مسجد و آن هم در ماه مبارک رمضان به مباحثه و مذاکره در باب شعر و بهترین شاعران مشغول بودهاند و ثانیا حضرت علی(ع)هم آنان را از این کار نهی نفرمودند بلکه خود آن حضرت هم در این مذاکره شرکت جسته و رأی ابوالأسود را جویا شدند که مفهوم آن این است که اسلام با شعر بماهو شعر و به خاطر شعر بودن آن مخالف نیست و اگر شعری را مردود میشمارد،به دلیل محتوای آن است* *پینوشتها: (1)-الاغانی،ج 10،ص 98."