خلاصه ماشینی:
"حجم زیاد لطیفهها در گستره ادبیات فارسی و اقبال آن بین عموم باعث میشود که اذعان کنیم لطیفهها در گستره ادبیات بزنگاههای تاریخ بازی میکردهاند و رسانهای سنتی محسوب میشدهاند که علاوه بر کارکرد تفریحی و بعد تعلیمی، به طور مستقیم یا غیر مستقیم پیامی را هم به مخاطب انتقال میدادهاند؛مثل پیامهایی چون:شاه ستمکار است،مالیات ناعادلانه است یا جنگ در پیش است.
رسانههای مدرن از حداقل زمان برای انتقال پیام به مخاطب بهره میگیرند و سرعت انتقال پیام در آنها بسیار بالاست؛به طوری که بسیاری از اخبار را که مفصل هستند یا از درجه اهمیت کمتری برخوردارند، حذف میکنند یا در بخشهای دیگری پوشش میدهند اما لطیفه به سبب کوتاهی و ایجاز موجود در آن و سبکی حجم آن،به راحتی با این خصوصیت رسانههای مدرنی چون پیامهای کوتاه تلفنی و اینترنتی سازگار میشود و با حداکثر سرعت منتشر میشود و شیوع مییابد."