خلاصه ماشینی:
"هنگامی که«هندرسون»ملیونر،خانه و کاشانهاش را ترک میکند و به صحاری آفریقا پناه میبرد و در آنجا برای رهائی مردم تشنهای که تنها ذخیرهء آبشان بدست قورباغه افتاده،و در شرف نابودیند،همهء قورباغهها را با مواد منفجره میکشد،و فاجعه هنگامی رخ میدهد که منبع آب و ذخیره سالیانه همه در انفجار از دست میرود،و یا زمانی که«تامی ویلهلم»در کلیسا بعد از آنکه همهء زندگی و هستیاش را از دستداده و دوستان نزدیک و همسرش در این ویرانی مشارکت دارند،و حتی پدرش از کمک به او خودداری میکند،بر جنازهای که نمیداند کیست گریه میکند،و یا هنگامی که آلبرت درمییابد که ویرانی و ویرانگری همه همچون بردباری مشقتآفرین است،همه و همه باعث ایجاد حالاتی دوگانه در بیننده و خواننده اثر میشود،گروهی از منتقدین، «سالبلو»را جزء گروه«ابزوردها» میدانند و حاصل کارش را به نوعی پوچگرایی تعبیر میکنند.
کارگردان ما که آن را دستمایه قرار میدهد،و به صحنه میکشد البته ناگفته نماند که شناخت جوامع مختلف از طریق تئاتر آنه که به مثابهء آئینه تمام قد هر جامعهایست بهتر از سایر رسانههای عمومی میتواند صورت گیرد،اما یکبار دیگر میگویم،آیا هیچ موضوع قابل طرح و انگیزهای بهتر از (به تصویر صفحه مراجعه شود) «ویرانگر»برای طرح کردن نیست؟«سال بلو»در بین نویسندگان هم عصر خودش یک یاغی به تمام معنا است،چرا که او از نظر اخلاق اجتماعی هم یک سنتشکن است،او نسبت به اکثر انگیزههای آدمها شکاک نامطمئن و حتی گاه بدبین است،و هرج و مرج و آشفتگی را لازمهء یک ارتباط عمیق میداند.
احمد جولایی «حسن کچل» در مرکز تئاتر عروسکی نوشته و کار:علی اکبر حلیمی حسن به دلیل کچل بودن مورد تمسخر بچههای همسنوسال خود قرارگرفته و به عنوان «حسن کچل»در بین بچهها نامیده میشود."