خلاصه ماشینی:
"ملاک و معیارهای نقد تئاتر در وهله اول ترازوی سنجش اعمال و آگاهی و تفکر خود اوست محسن ابراهیمی(منتقد) مقولهء نقد در عرصهء هنر بویژه هنر تئاتر علیرغم آنچه میخوانیم و میشنویم،اتفاق بحث برانگیزتر مینماید،زیرا نقد تفوق اندیشهء منتقد،نسبت به افکار ارائه شدهء هنرمندی است که اثری را خلق نموده و پس از آن به جستجوی سنجش خلق هنری خود است و ترجیحا نظر و رأی منتقد نسبت به دیگران برایش مقبول واقع میشود،زیرا بر این باور است که منتقد با شناختی از زیبایی اثر و تحول و تطور فلسفی،اجتماعی، تاریخی هنر به ارائه و سنجش خلاقیتها و بدعتها میپردازد.
هر فرد عادی که مخاطب یک اثر هنری قرار بگیرد،میتواند یک منتقد بشمار بیاید،چرا که لازمهء نقد،تلاش برای درک روابط درونی و ارتباط با جوهر و روح اثر است و این تلاش از سوی هر مخاطبی که صورت بگیرد،در واقع نقد انجام شده است و شاید از دیدی کلیتر،چون «گراهامهوف»بتوان گفت1:«نقد لازمهء هرگونه نوشتن هوشمندانه است»."